Μελέτη αποκαλύπτει σύνδεση της νευρικής ανορεξίας με το πρωινό ξύπνημα

• Iatropedia newsroom
νευρική ανορεξία
Οι ερευνητές διαπίστωσαν μια αμφίδρομη συσχέτιση μεταξύ των γονιδίων που σχετίζονται με τη νευρική ανορεξία και των γονιδίων που σχετίζονται με τον πρωϊνό χρονότυπο

Νέα έρευνα δείχνει ότι η νευρική ανορεξία σχετίζεται με το να ξυπνάς νωρίς το πρωί, σε αντίθεση με πολλές άλλες διαταραχές που τείνουν να είναι «βραδινές», όπως η κατάθλιψη, η υπερφαγία και η σχιζοφρένεια.

Η μελέτη, η οποία δημοσιεύεται στο JAMA Network Open, με επικεφαλής τους ερευνητές στο Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης (MGH), σε συνεργασία με το University College του Λονδίνου και το Πανεπιστήμιο της Δημοκρατίας στην Ουρουγουάη, αποκάλυψε επίσης μια σχέση μεταξύ της νευρικής ανορεξίας και του κινδύνου αϋπνίας.

Προηγούμενη έρευνα είχε προτείνει μια πιθανή σύνδεση μεταξύ των διατροφικών διαταραχών και του εσωτερικού ρολογιού του σώματος, ή κιρκάδιου ρολογιού όπως ονομάζεται, το οποίο ελέγχει ευρύ φάσμα βιολογικών λειτουργιών, όπως ο ύπνος, και επηρεάζει σχεδόν κάθε όργανο του σώματος.

Η μελέτη είχε στόχο να κατανοήσει περαιτέρω αυτή τη σχέση, αξιολογώντας γονίδια που σχετίζονται με τη νευρική ανορεξία, το κιρκάδιο ρολόι και πολλά χαρακτηριστικά ύπνου, συμπεριλαμβανομένης της αϋπνίας.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια στατιστική μέθοδο που ονομάζεται Mendelian Randomization για να δουν πώς τα γονίδια που σχετίζονται με ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό επηρεάζουν άλλα χαρακτηριστικά ενδιαφέροντος. Εξετάζοντας, για παράδειγμα, τα πρότυπα ύπνου ατόμων με γενετικές διαφορές που αυξάνουν τις πιθανότητες να έχουν νευρική ανορεξία, βρήκαν στοιχεία σχετικά με τη σχέση μεταξύ νευρικής ανορεξίας και ύπνου.

Διαπίστωσαν, λοιπόν, μια αμφίδρομη συσχέτιση μεταξύ των γονιδίων που σχετίζονται με τη νευρική ανορεξία και των γονιδίων που σχετίζονται με τον πρωϊνό χρονότυπο (ξύπνημα νωρίς και ύπνος νωρίς). Με άλλα λόγια, τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι το να είναι κανείς πρωινός τύπος θα μπορούσε να αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης νευρικής ανορεξίας και η ύπαρξη νευρικής ανορεξίας θα μπορούσε να οδηγεί σε νωρίτερο χρόνο αφύπνισης.

Η ομάδα βρήκε επίσης μια συσχέτιση μεταξύ νευρικής ανορεξίας και αϋπνίας.

Όταν αξιολόγησαν περαιτέρω τη σύνδεση με την αϋπνία χρησιμοποιώντας δεδομένα από τη Mass General Brigham Biobank, αναπτύσσοντας μια «βαθμολογία γενετικού κινδύνου» για τη νευρική ανορεξία, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι ο βαθμός γενετικού κινδύνου συνδεόταν πράγματι με υψηλότερο κίνδυνο αϋπνίας.

«Τα ευρήματά μας εντάσσουν τη νευρική ανορεξία στις πρωινές διαταραχές σε αντίθεση με τις περισσότερες άλλες βραδινές ψυχιατρικές ασθένειες και υποστηρίζουν τη συσχέτιση μεταξύ νευρικής ανορεξίας και αϋπνίας, όπως φαίνεται σε προηγούμενες μελέτες», λέει ο συντάκτης Hassan S Dashti, PhD, RD, βοηθός ερευνητής στο Τμήμα Αναισθησίας, Κρίσιμης Φροντίδας και Ιατρικής Πόνου στο MGH και επίκουρος καθηγητής Αναισθησιολογίας στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ.

Οι θεραπείες για τη νευρική ανορεξία είναι περιορισμένες και οι τρέχουσες θεραπείες έχουν ποσοστά υποτροπής έως και 52%. Επιπλέον, η αιτία της νόσου είναι ακόμη ασαφής.

Με τη νευρική ανορεξία να έχει το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας μεταξύ των ψυχιατρικών παθήσεων, είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρξει περισσότερη έρευνα για νέες στρατηγικές πρόληψης και θεραπείες.

«Οι κλινικές επιπτώσεις των νέων ευρημάτων μας είναι επί του παρόντος ασαφείς. Ωστόσο, τα αποτελέσματά μας θα μπορούσαν να κατευθύνουν μελλοντικές έρευνες για θεραπείες με βάση τον κιρκάδιο για την πρόληψη και θεραπεία της νευρικής ανορεξίας», ανέφερε η Hannah Wilcox, επικεφαλής συντάκτρια της μελέτης και ερευνήτρια στο MGH.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Δάγκειος πυρετός: 5 εκατομμύρια κρούσματα περιμένει η Βραζιλία

Κορωνοϊός Αγαπηδάκη: «Δεν μετράμε πια δόσεις – Έχουμε ετήσιο εμβολιασμό για γρίπη και κορωνοϊό»

ΕΚΠΑ: Η υποπαραλλαγή JN.1 τροφοδοτεί το νέο κύμα του κορωνοϊού – Τι γίνεται με τις νοσηλείες