Πως επηρεάζει η πολλή ζάχαρη το δέρμα. Τι να προσέχουμε

  • Ρούλα Τσουλέα
ζάχαρη
Από το 1970 έως σήμερα, η κατανάλωση ζάχαρης έχει, παγκοσμίως, υπερτριπλασιαστεί. Καταναλώνουμε ημερησίως σχεδόν τετραπλάσια ποσότητα ζάχαρης από αυτή που συνιστά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για διαφύλαξη της υγείας.

Αν ανήκετε στην κατηγορία των ανθρώπων που λατρεύουν τα γλυκά, προσέξτε: η ζάχαρη είναι καταστροφική για το δέρμα. Και η υπερκατανάλωσή της τις γιορτινές ημέρες αποτελεί αιτία επιδείνωσης υφιστάμενων δερματικών παθήσεων (όπως η ακμή, η ροδόχρους ακμή και το έκζεμα).

Επιπλέον, συμβάλλει στην εμφάνιση φλεγμονής, η οποία διασπά το κολλαγόνο και την ελαστίνη με αποτέλεσμα να επιταχύνεται η εμφάνιση ρυτίδων και εν γένει σημαδιών γήρανσης.

Ευτυχώς, οι αλλαγές αυτές είναι αναστρέψιμες, εάν κόψετε τα γλυκά, τα κοκτέιλ και τα αναψυκτικά με ζάχαρη, επισημαίνει ο δερματολόγος-αφροδισιολόγος δρ Χρήστος Στάμου. Όπως εξηγεί, είναι πολλοί οι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την υγεία και την εμφάνισή του δέρματος. Αρκετοί εξ αυτών είναι τροποποιήσιμοι και η διατροφή αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους.

«Η κακή επιλογή τροφών μπορεί να οδηγήσει σε έξαρση ορισμένων παθήσεων του δέρματος, καθώς και σε γήρανσή του. Η ζάχαρη περιλαμβάνεται στους μεγαλύτερους ενόχους», τονίζει.

Από το 1970 έως σήμερα, η κατανάλωση ζάχαρης έχει, παγκοσμίως, υπερτριπλασιαστεί. Καταναλώνουμε ημερησίως σχεδόν τετραπλάσια ποσότητα ζάχαρης από αυτή που συνιστά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για διαφύλαξη της υγείας.

Οι σημαντικότερες πηγές της διεθνώς είναι τα αναψυκτικά με ζάχαρη και τα γλυκά. Ωστόσο και τα κρυμμένα σάκχαρα που περιέχονται στα τρόφιμα, επιβαρύνουν πολύ τον οργανισμό – και μάλιστα χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε.

Η ζάχαρη και η ακμή

Όπως προαναφέρθηκε, η ζάχαρη προκαλεί φλεγμονή η οποία διασπά το κολλαγόνο και την ελαστίνη στο δέρμα. Αυτό έχει ως συνέπεια να δημιουργούνται:

  • Ρυτίδες
  • Μελαγχρωματικές κηλίδες
  • Ανομοιογένεια του χρώματος και της υφής του δέρματος

Πιο συγκεκριμένα, η υπερκατανάλωση ζάχαρης οδηγεί σε μη διαχειρίσιμα επίπεδα σακχάρου στο αίμα από την ινσουλίνη, δηλαδή σε γλυκοζιλίωση. Όταν το κολλαγόνο και η ελαστίνη ενωθούν με τα σάκχαρα, οι δύο πρωτεΐνες εξασθενούν. Το επακόλουθο είναι:

  • Να χάνει το δέρμα την υγρασία, την ελαστικότητα και τη λάμψη του
  • Να εμφανίζει χαλάρωση και ρυτίδες

Επιπλέον, η φλεγμονή που προκαλείται από την υπερκατανάλωση ζάχαρης είναι βασικός παράγοντας για την ανάπτυξη και εκδήλωση εξάρσεων διαφόρων δερματικών παθήσεων.

Μελέτη του 2018 σε φοιτητές στην Κίνα έδειξε ότι όσοι έπιναν καθημερινά αναψυκτικά, ροφήματα ή/και ενεργειακά ποτά με ζάχαρη, είχαν περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν μέτρια ή σοβαρή ακμή.

Αν και οι έρευνες συνεχίζονται, τα έως τώρα δεδομένα υποδηλώνουν ότι η πολλή ζάχαρη σχετίζεται με αυξημένη παραγωγή σμήγματος. Αυτή προκαλεί λιπαρό δέρμα, γίνεται αιτία φραγής των πόρων και τελικά δημιουργεί ή επιδεινώνει την ακμή.

Άλλη μελέτη, του 2019, έδειξε ότι η μείωση της κατανάλωσης ζάχαρης μπορεί να μειώσει τους ινσουλινόμορφους αυξητικούς παράγοντες, τα ανδρογόνα και το σμήγμα. Και οι τρεις αυτές αλλαγές μπορεί να συμβάλλουν στην βελτίωση της ακμής.

Τι μπορείτε να κάνετε

Το ερώτημα που τίθεται είναι εάν οι βλάβες που προκαλεί η ζάχαρη στο δέρμα μπορούν να διορθωθούν. «Μπορούν, με την εξαίρεση ή τον αυστηρό περιορισμό της ζάχαρης από τη διατροφή», απαντά ο δρ Στάμου. Και παρέχει μερικές χρήσιμες συμβουλές για να το επιτύχετε:

  • Μην πίνετε αναψυκτικά ή ποτά με ζάχαρη. Αν και δεν είναι εύκολο να κόψει κανείς τα αναψυκτικά με καφεΐνη και ζάχαρη, προσπαθήστε να τα αντικαταστήσετε με φυσικούς χυμούς χωρίς προσθήκη ζάχαρης. Και πάλι όμως η προσλαμβανόμενη ποσότητα θα πρέπει να είναι καλά ελεγχόμενη.
  • Να επιλέγετε τροφές με χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη. Αυτές περιέχουν σύνθετους υδατάνθρακες που μετατρέπονται σε γλυκόζη με βραδύτερο ρυθμό, αποτρέποντας την ανάγκη για πρόσληψη τροφής.
  • Να τρώτε υγιεινά και ισορροπημένα γεύματα. Τα πολλά και μικρά γεύματα, με πολλές φυτικές ίνες και πρωτεΐνες, προάγουν το αίσθημα κορεσμού της πείνας. Έτσι, αποτρέπουν τα επεισόδια «λιγούρας» που μπορεί να σας οδηγήσουν στην  επιλογή γλυκών σνακ.
  • Να ελέγχετε τις ετικέτες των τροφίμων για την περιεκτικότητά τους σε ζάχαρη. Θα αναγράφεται ως «σάκχαρα». Τέτοια τρόφιμα είναι γιαούρτια, παξιμάδια, δημητριακά πρωινού κ.ά.
  • Περιορίστε το άγχος, διότι αυξάνει την παραγωγή κορτιζόλης στο σώμα και διεγείρει τη φλεγμονή

«Αυτήν την περίοδο η αύξηση της κατανάλωσης ζάχαρης συνοδεύεται παραδοσιακά από κατάχρηση αλκοόλ, αύξηση του καπνίσματος και περιορισμό των ωρών ύπνου. Οι παράγοντες αυτοί επίσης έχουν αρνητικές επιδράσεις στο δέρμα», τονίζει ο δρ Στάμου. «Επομένως, εκτός από τις αλλαγές στη διατροφή, πρέπει να τροποποιηθούν και αυτοί οι παράγοντες κινδύνου, με την υιοθέτηση ενός ισορροπημένου τρόπου ζωής».

Βέβαια, ο περιορισμός της ζάχαρης και μερικές ώρες ύπνου παραπάνω δεν επαναφέρουν αμέσως το δέρμα. Μερικές φορές χρειάζονται υποστηρικτικές θεραπείες, τόσο για την ύφεση των συμπτωμάτων των δερματικών παθήσεων όσο και για την εξαφάνιση των σημαδιών γήρανσης. «Η εξέλιξη των φαρμάκων αλλά και των ιατρικών τεχνολογιών μπορεί να αποκαταστήσει τις ατέλειες και να χαρίσει στους ασθενείς πιο λεία, νεανική και λαμπερή επιδερμίδα, χωρίς σημάδια και ουλές σε ελάχιστο χρόνο συγκριτικά με το παρελθόν», καταλήγει ο δρ Στάμου.

Φωτογραφία: iStock

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΕΦΗΜΕΡΕΥΟΝΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ

image description

Δείτε ποιά νοσοκομεία εφημερεύουν