5 οφέλη που παρέχει το κολύμπι στην υγεία μας μετά τα 65

  • Ρούλα Τσουλέα
κολύμπι
Πως επηρεάζει το κολύμπι τους μυς και τα οστά. Ποια πρακτικά οφέλη βλέπουν οι ασθενείς στην καθημερινή ζωή τους. Τι πρέπει να προσέχουν.

Η συστηματική γυμναστική και η αποφυγή της καθιστικής ζωής είναι ένας από τους πυλώνες για καλή υγεία και μακροζωία, ενώ ειδικά στην τρίτη ηλικία οι ηλικιωμένοι την χρειάζονται για να διατηρήσουν την κινητικότητα και την ανεξαρτησία τους. Μία από τις καλύτερες ασκήσεις είναι το κολύμπι, το οποίο μπορεί να βελτιώσει την φυσική τους κατάσταση χωρίς να καταπονήσει το σώμα τους.

Μελέτες έχουν δείξει ότι το κολύμπι ωφελεί την υγεία, την ευεξία και την ψυχική κατάσταση. Τα οφέλη αυτά για τις ηλικίες άνω των 65 ετών σημαίνουν καλύτερη ποιότητα ζωής, λέει ο ορθοπεδικός-χειρουργός Δημήτρης Τριανταφυλλόπουλος, διευθυντής της Ορθοπεδικής Κλινικής και του Τμήματος Αναίμακτης-Μη Μεταγγιστικής Ορθοπεδικής Χειρουργικής στο Ιατρικό Κέντρο Περιστερίου.

Μία από αυτές τις μελέτες δημοσιεύθηκε στην ιατρική επιθεώρηση American Journal of Epidemiology. Όπως έδειξε, το κολύμπι και οι ασκήσεις στο νερό μπορούν να είναι η καλύτερη μορφή άσκησης για τη μείωση του κινδύνου πτώσης στους ηλικιωμένους.

Σε αντίθεση, δε, με πολλές άλλες μορφές άσκησης, το κολύμπι δεν ενέχει πρόσκρουση (π.χ. των ποδιών στο έδαφος) ούτε απότομες κινήσεις. Έτσι, είναι απίθανο να συμβεί κάποιος τραυματισμός όταν κάποιος κολυμπά ήρεμα.

Ο κ. Τριανταφυλλόπουλος εξηγεί ποια είναι τα οφέλη της κολύμβησης στους ηλικιωμένους:

Βελτιώνει την φυσική κατάσταση

Το πέρασμα του χρόνου επιδρά αρνητικά στο σώμα, το οποίο σταδιακά χάνει τις δυνάμεις και τις αντοχές του. Το κολύμπι και γενικά η άσκηση στο νερό βελτιώνουν την φυσική κατάσταση. Συμβάλλουν επίσης στην απόκτηση και διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους, το οποίο είναι κλειδί για την αποφυγή πολλών παθήσεων και τραυματισμών. Συμβάλλουν επίσης στην καταπολέμηση του χρόνιου πόνου.

Δυναμώνει τους μυς

Η γήρανση συνοδεύεται από απώλεια μυϊκής μάζας, η οποία οδηγεί σε μειωμένη δύναμη. Το κολύμπι είναι φιλικό στις αρθρώσεις και τονώνει ταυτοχρόνως όλους τους μυς του σώματος. Αυτό επιτυγχάνεται λόγω της αντίστασης του νερού, το οποίο είναι περίπου 12 φορές πυκνότερο από τον αέρα.

Επιπλέον, η άνωση μειώνει σημαντικά το βάρος του σώματος μέσα στο νερό. Οι ασκούμενοι το νιώθουν σαν να είναι το μισό όταν βρίσκονται μέσα στο νερό έως τους ώμους. Όσοι μάλιστα περπατούν μέσα στο νερό και με σταδιακά αυξανόμενη ταχύτητα, βελτιώνουν ακόμα περισσότερο την μυϊκή δύναμη στα πόδια τους.

Βελτιώνει την ισορροπία

Η διατήρηση της ισορροπίας πρέπει να είναι στόχος κάθε ανθρώπου και αυτό επιτυγχάνεται μόνο με την συστηματική άσκηση. Μόνο του το περπάτημα, όμως, που αποτελεί την συνηθέστερη φυσική δραστηριότητα των ηλικιωμένων, δεν είναι αρκετό για καλή ισορροπία.

Το κολύμπι ενισχύει καλύτερα τους μυς του κορμού και βελτιώνει περισσότερο την ισορροπία, προλαμβάνοντας σε σημαντικό βαθμό τις πτώσεις. Αυτό είναι σημαντικό διότι οι ηλικιωμένοι που πέφτουν, συχνά υφίστανται κατάγματα οστών δύσκολα στην αντιμετώπισή τους.

Βελτιώνει την ευλυγισία και τον συντονισμό των κινήσεων

Η διατήρηση της ευλυγισίας επίσης μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη των τραυματισμών. Η γήρανση στερεί την κινητικότητα και την ευλυγισία αλλά το κολύμπι αναχαιτίζει αυτήν την πορεία. Οι αρθρώσεις εξακολουθούν να κινούνται σε ένα φυσιολογικό εύρος χωρίς να πονάνε. Οι δε μύες γίνονται αρκετά δυνατοί για να υποστηρίζουν τις αρθρώσεις.

Το κολύμπι βελτιώνει επίσης τον συντονισμό των μυών, μειώνει τους πόνους στις αρθρώσεις και βελτιώνει την στάση του σώματος.

Μειώνει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης

Η μειωμένη οστική πυκνότητα επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους, κυρίως μετεμμηνοπαυσικές γυναίκες αλλά και άνδρες.  Η απώλεια οστικής μάζας και η μικροαρχιτεκτονική επιδείνωση του οστικού ιστού σχετίζονται άμεσα με μείωση της αντοχής των οστών και τον αυξημένο κίνδυνο καταγμάτων. Αυτά είναι πιθανότερα σε άνδρες και γυναίκες με οστεοπενία και οστεοπόρωση.

Τα οστεοπορωτικά κατάγματα ευθύνονται για την μεγάλη νοσηρότητα, χρόνιο πόνο, μείωση της ποιότητας ζωής και εισαγωγή σε ιδρύματα μακροχρόνιας περίθαλψης. Δραστηριότητες όπως το κολύμπι μπορούν να μειώσουν αυτούς τους κινδύνους, ενισχύοντας την πυκνότητα των οστών. Το aqua αερόμπικ, που περιλαμβάνει περπάτημα στο νερό, χορό και άλλες αεροβικές ασκήσεις, είναι ένας τρόπος άσκησης που βοηθά στην επιβράδυνση της οστικής απώλειας.

Ιδανική άσκηση

Η κολύμβηση και οι ασκήσεις μέσα στο νερό είναι η ιδανική άσκηση για τους ηλικιωμένους, εφόσον βεβαίως έχουν την σύμφωνη γνώμη των γιατρών τους. «Είναι ένας ευχάριστος τρόπος να ενισχύσουν το μυοσκελετικό τους σύστημα, αλλά και το καρδιαγγειακό και το αναπνευστικό. Παράλληλα είναι ένας ανέξοδος τρόπος να αποφύγουν την αύξηση του σωματικού βάρους, η οποία οδηγεί στην οστεοαρθρίτιδα, μία άλλη κύρια αιτία πόνου και αναπηρίας. Κυρίως, όμως, συμβάλλει στην αποφυγή καταγμάτων είτε από πτώση είτε από οστεοπόρωση, τα οποία έχουν υψηλή θνησιμότητα», καταλήγει ο κ. Τριανταφυλλόπουλος.

Φωτογραφία: iStock

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΕΦΗΜΕΡΕΥΟΝΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ

image description

Δείτε ποιά νοσοκομεία εφημερεύουν