Γενετικά τροποποιημένες ντομάτες ίσως δώσουν λύσεις σε Αλτσχάιμερ, Πάρκινσον και καρκίνο!

• Μιχάλης Θερμόπουλος
ντομάτες
Μια γενετικά τροποποιημένη “σούπερ” ντομάτα που ίσως μπορεί να καταπολεμήσει το Αλτσχάιμερ, το Πάρκινσον και τον καρκίνο δημιούργησαν Βρετανοί επιστήμονες.

Οι εν λόγω γενετικά τροποποιημένες ντομάτες είναι γεμάτες με βιταμίνη D, η οποία ενισχύει επίσης τα οστά, τα δόντια και τους μύες.

Έρευνες δείχνουν ότι η πολλοί έχουν κάποια ανεπάρκεια βιταμίνης D. Τώρα, μια ερευνητική ομάδα από το John Innes Center στο Νόριτς της Αγγλίας δημιούργησε μια ποικιλία ντομάτας που παράγει περισσότερη βιταμίνη D.

Χρησιμοποίησαν μια τεχνική επεξεργασίας γονιδίων, γνωστή ως CRISPR, με την οποία πέτυχαν να κάνουν ακριβείς αλλαγές στο DNA της ντομάτας. Η διαδικασία πέτυχε να εμποδίσει στις ντομάτες τη δράση ενός ενζύμου, που κανονικά μετατρέπει τη βιταμίνη D σε χοληστερόλη.

Δείξαμε ότι μπορούμε να βιοενισχύσουμε τις ντομάτες με προβιταμίνη D3 χρησιμοποιώντας γονιδιακή επεξεργασία, πράγμα που σημαίνει ότι οι ντομάτες θα μπορούσαν να αναπτυχθούν ως φυτική, βιώσιμη πηγή βιταμίνης D3”, λέει η επικεφαλής συγγραφέας της έρευνας, καθηγήτρια Cathie Martin.

Το 40% των Ευρωπαίων έχει ανεπάρκεια βιταμίνης D, όπως και ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι παγκοσμίως. Δεν αντιμετωπίζουμε μόνο ένα τεράστιο πρόβλημα υγείας, αλλά βοηθάμε τους παραγωγούς, επειδή τα φύλλα ντομάτας -που σήμερα πάνε χαμένα- θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την παρασκευή συμπληρωμάτων από τις γενετικά επεξεργασμένες σειρές ντοματών που δημιουργήσαμε”.

Καλά νέα για χορτοφάγους και vegans

Τα φρούτα και τα λαχανικά περιέχουν συνήθως ελάχιστες ποσότητες βιταμίνης D, με τα ψάρια και τα γαλακτοκομικά προϊόντα να προσφέρουν την περισσότερη. Η βιταμίνη D βελτιώνει τη διάθεση, το ανοσοποιητικό σύστημα και τον ύπνο, δουλεύοντας χέρι-χέρι με το ασβέστιο. Οι άνθρωποι μπορούν επίσης να απορροφήσουν βιταμίνη D μέσω της απευθείας έκθεσης στον ήλιο, αν και η υπερβολική έκθεση στον ήλιο ενέχει κινδύνους, όπως ο καρκίνος του δέρματος.

Η σχετική έρευνα που δημοσιεύθηκε στο Nature Plants έδειξε ότι μια γενετικά τροποποιημένη ντομάτα θα έχει επίπεδα βιταμίνης D ίσα με δύο μεσαίου μεγέθους αυγά, ή μιας μερίδας (28 γραμμάρια) τόνου.

“Η κατανάλωση των τέτοιων ντοματών θα μπορούσε να βοηθήσει στην επίτευξη των καθημερινών στόχων όλων μας για τη βιταμίνη D”, προσθέτει η καθηγήτρια Martin.

Η στρατηγική γονιδιακής επεξεργασίας θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει επιλογή και για άλλες καλλιέργειες, όπως οι πατάτες, οι πιπεριές και τα τσίλι.

“Οι ελλείψεις στη βιταμίνη D επηρεάζουν την λειτουργία του ανοσοποιητικού και τη φλεγμονή και σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου, νόσου του Πάρκινσον, κατάθλιψης, γνωστικής έκπτωσης, άνοιας και της σοβαρότητας της COVID-19. Η βιταμίνη D μπορεί να συντεθεί από τον άνθρωπο μετά την έκθεση του δέρματος στο ηλιακό φως, αλλά η κύρια πηγή είναι η διατροφή.

Η πανδημία της COVID-19 βοήθησε να τονιστεί το θέμα της ανεπάρκειας βιταμίνης D και ο αντίκτυπός της στην λειτουργία του ανοσοποιητικού μας και στη γενική υγεία μας. Οι εμπλουτισμένες με προβιταμίνη D ντομάτες που έχουμε παράγει προσφέρουν μια απαραίτητη φυτική πηγή αυτής της βιταμίνης, λέει ο πρώτος συγγραφέας της μελέτης, δρ. Jie Li.

“Αυτά είναι εξαιρετικά νέα για τους ανθρώπους που υιοθετούν μια πλούσια σε φυτά, χορτοφαγική, ή vegan διατροφή και για τον αυξανόμενο αριθμό ανθρώπων παγκοσμίως που υποφέρουν από το πρόβλημα της ανεπάρκειας βιταμίνης D”, πρόσθεσε ο ίδιος.

Πηγές: https://www.jic.ac.uk, https://www.studyfinds.org