Κορονοϊός: Νέους τρόπους για το άνοιγμα των σχολείων και της εργασίας εξετάζουν οι ειδικοί

  • Γιάννα Σουλάκη
σχολείων
Μετά από μήνες παρατεταμένων περιορισμών και μέτρων τύπου “ακορντεόν” οι επιστήμονες έχουν αρχίσει πλέον να επεξεργάζονται νέες μεθόδους διαχείρισης της πανδημίας. Αυτές εστιάζονται κυρίως στην επαναλειτουργία των σχολείων, αλλά και τη σταδιακή επιστροφή των εργαζομένων στις θέσεις τους στο σύνολο της Επικράτειας, κατά την επόμενη φάση που θα ακολουθήσει την άρση των μέτρων.

Η παράταση του lockdown από την 1η Μαρτίου και για τουλάχιστον μία εβδομάδα, θεωρείται δεδομένη. Στο μεταξύ, η τεράστια ψυχολογική και κοινωνική κόπωση των πολιτών απαιτεί αναθεώρηση του τρόπου αντιμετώπισης της πανδημίας, καταλήγουν οι ειδικοί, καθώς «κάθε lockdown που έρχεται φαίνεται να είναι λιγότερο αποτελεσματικό από το προηγούμενο», όπως λένε.

Όπως όλα δείχνουν, τα μέτρα θα μας ακολουθούν αναγκαστικά για τους επόμενους μήνες και έως ότου εμβολιαστούν όλες οι ευπαθείς ομάδες και οι άνω των 60 ετών. Οπότε χρειάζονται νέοι και πιο αποτελεσματικοί τρόποι προσέγγισης του προβλήματος, παραδέχονται οι ειδικοί.

Έτσι, τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη των επιδημιολόγων απασχόλησε το θέμα της πιο αποτελεσματικής επικοινωνίας των επιστημόνων με την κοινωνία για τα θέματα της πανδημίας και η αναθεώρηση του τρόπου αντιμετώπισης της “επόμενης μέρας” του lockdown, με μέτρα που να μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη.

Πεδίο γόνιμης ανταλλαγής επιστημονικών απόψεων ήταν και το θέμα της επαναλειτουργίας των σχολείων με έναν νέο και πιο ασφαλή σχεδιασμό, συζήτηση που αναμένεται να συνεχιστεί ενδεχομένως και σήμερα.

Σενάρια για το άνοιγμα των σχολείων

Με τα σχολεία να παραμένουν κλειστά στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας για σχεδόν 4 μήνες, είναι σαφές για την κυβέρνηση και τους επιστήμονες, ότι κάτι πρέπει να αλλάξει. Οι μολύνσεις στα παιδιά, αν και παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα, έχουν αυξηθεί τον τελευταίο καιρό εξαιτίας της μεγάλης διασποράς στην κοινότητα. Τα σχολεία ωστόσο, δεν μπορούν να παραμείνουν κλειστά για πάντα, όπως λένε οι ειδικοί.

Η μεγάλη συζήτηση για τα σχολεία, που δεν εστιάζεται στο «πότε» αυτά θα επαναλειτουργήσουν αλλά κυρίως στο «πώς», ξεκίνησε ήδη από την τηλεδιάσκεψη της Τετάρτης (24/2).

Συναισθανόμενοι το τεράστιο βάρος των επιπτώσεων στην εκπαίδευση και την ψυχολογία των μαθητών όλων των βαθμίδων και κυρίως των παιδιών της τρίτης λυκείου που διαγωνίζονται φέτος για την εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια, οι επιστήμονες αποφάσισαν να καταρτίσουν και να εισηγηθούν προς την κυβέρνηση, νέες προτάσεις για τη λειτουργία των σχολείων, κάτω από άλλο καθεστώς.

Οι προτάσεις είναι προς το παρόν υπό διαμόρφωση. Ωστόσο, ανάμεσα στα σενάρια που εξετάζονται περιλαμβάνονται λύσεις, όπως η εκ περιτροπής λειτουργία των σχολείων ανά εβδομάδα, η διενέργεια τεστ εντός του σχολείου, η χορήγηση χειρουργικών μασκών από το κράτος στους μαθητές, αλλά και η λειτουργία των τάξεων σε άλλες μεγαλύτερες αίθουσες.

Σενάρια για την επιστροφή των εργαζομένων στις εργασίες τους

Το μέτρο της τηλεργασίας λειτούργησε και απέφερε σημαντικό όφελος στη διαχείριση της πανδημίας. Με την επέκταση των εμβολιασμών, όμως, σχέδια για την οργάνωση του τρόπου επιστροφής των εργαζομένων στις θέσεις τους, έχουν αρχίσει να απασχολούν ειδικούς και κυβέρνηση.

Έτσι και στον τομέα αυτό, υπάρχει κοινή διαπίστωση ότι στη θέση των αυστηρών περιοριστικών μέτρων, θα πρέπει να εξεταστούν νέα υλοποιήσιμα μέτρα, που θα αφορούν την σταδιακή επανατοποθέτηση των εργαζομένων στις επιχειρήσεις.

Σκέψεις υπάρχουν -μεταξύ άλλων- για εκτεταμένο σύστημα testing στους χώρους εργασίας, με rapid test που θα χορηγεί το ίδιο κράτος στους ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων, ώστε να υποβάλλουν τους εργαζομένους τους σε έλεγχο για τον κορονοϊό εντός του χώρου εργασίας, μία φορά την εβδομάδα.

Η λογική που θα πρέπει να επικρατήσει είναι το κράτος από δω και πέρα, να “επενδύει” στις ανοιχτές επιχειρήσεις και όχι στις κλειστές.

Το εκτεταμένο testing θεωρείται “κλειδί” για το άνοιγμα της κοινωνίας, αλλά προφανώς θα πρέπει να βρεθούν τρόποι να είναι εύκολα προσβάσιμο και “αναίμακτο” οικονομικά για τους πολίτες.