Έρευνα αποτυπώνει τη γνώμη των Ελλήνων πολιτών για τις Φαρμακοβιομηχανίες

  • Γιάννα Σουλάκη
Ελλήνων
Θετική ανάμεσα στα στελέχη του χώρου της Υγείας και μέτρια προς καλή μεταξύ των Ελλήνων πολιτών, είναι η φήμη που έχουν οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις, μετά τη σκανδαλολογία των τελευταίων ετών, όπως αποτυπώνεται σε έρευνα.

Η σκανδαλολογία των τελευταίων ετών φαίνεται ότι έχει επηρεάσει τη φήμη των Φαρμακοβιομηχανιών στα μάτια των Ελλήνων πολιτών, αν και οι «απώλειες», αποδεικνύεται τελικά, ότι δεν είναι πολύ μεγάλες. Αντίθετα η εικόνα που έχουν τα στελέχη του χώρου της Υγείας και του Φαρμάκου για τις Φαρμακευτικές Επιχειρήσεις διατηρείται σε υψηλά επίπεδα.

Τα παραπάνω αποτυπώθηκαν σε μελέτες, που παρουσιάστηκαν στην Ημερίδα  «Reputation Pharma 2019: Εξέλιξη Φήμης Φαρμακευτικού κλάδου στην Ελλάδα», υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ), της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ) και του PhRMA Innovation Forum (PIF).

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ, Ολύμπιος Παπαδημητρίου, ανέφερε:

«Η φήμη είναι κάτι που παίρνει χρόνια για να φτιαχτεί, αλλά στη σημερινή εποχή, ίσως και λεπτά ή δευτερόλεπτα για να καταστραφεί. Τα αποτελέσματα της έρευνας αποτυπώνουν μία μεικτή εικόνα προσωπικής εμπειρίας και επειδή το κοινό των εξειδικευμένων στελεχών του χώρου της Υγείας και του Φαρμάκου γνωρίζει τις εταιρείες σε ένα σημαντικό βαθμό σχηματίζει και μία πιο διευρυμένη εικόνα, από αυτά που ακούγονται γι’ αυτές στον ευρύτερο χώρο. Είναι επομένως λογικό να είναι η εικόνα των εταιρειών καλύτερη στο εξειδικευμένο κοινό απ’ ότι στο γενικό κοινό», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Σάκος εκτόνωσης» η φαρμακοβιομηχανία στην Ελλάδα

Μέτρια προς καλή είναι η συνολική εικόνα που έχει το ευρύ κοινό για τη φαρμακοβιομηχανία, σύμφωνα με έρευνα, η οποία διεξήχθη από την Focus Bari, στις αρχές Νοεμβρίου.

Συγκεκριμένα, σε μια κλίμακα αξιολόγησης 1-10 η εικόνα του κοινού για τον κλάδο ανήλθε στο 5,9 στα 10. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η Ιδρύτρια και Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας δημοσκοπήσεων, Ξένια Κούρτογλου, σχετικά μικρό προβάδισμα στα «μάτια» του ευρέος κοινού διατηρεί η ελληνική φαρμακοβιομηχανία (μέσος βαθμός 6,2/10)  έναντι των πολυεθνικών (μέσος βαθμός 5,2/10).

Στις ευθύνες τόσο της φαρμακοβιομηχανίας για την φήμη της όσο και της Πολιτείας αναφέρθηκε ο πρόεδρος του PIF, Μάκης Παπαταξιάρχης:

«Η φαρμακοβιομηχανία διεθνώς δεν έχει την καλύτερη φήμη. Κάνει πολλή προσπάθεια, αλλά δεν τα καταφέρνει. Στην Ελλάδα, δε, είναι πολύ χειρότερα τα πράγματα και αυτό συμβαίνει διότι η κρίση λειτούργησε γι’ αυτήν ως άλλοθι και ως αφορμή. Ταυτόχρονα πρέπει να κάνει και η ίδια την αυτοκριτική της, σε ένα επίπεδο λειτουργικού μοντέλου που εγκατέστησε, κώδικα αξιών που υπηρέτησε, αισθητικής που εξέπεμψε και εικόνας που αποτύπωσε, μηνυμάτων που απηύθυνε και προοπτικής που προσέφερε ή αδιέξοδα που οδήγησε. Από την πλευρά της πολιτικής, το φάρμακο είναι πολύ ευαίσθητο αγαθό και προσωπικό στοιχείο. Κατά συνέπεια, η φαρμακοβιομηχανία στην Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει ένα πάρα πολύ εύκολο σάκο εκτόνωσης. Η ίδια, με τις αντιδράσεις της, μέχρι το 2014 δεν βοήθησε τον εαυτό της, ενώ μετά το 2014 έπρεπε να αλλάξει στρατηγική και φυσιογνωμία, κάτι που δεν το έχει κατορθώσει μέχρι σήμερα», σημείωσε ο κ. Παπαταξιάρχης.

Η γνώμη των Ελλήνων πολιτών για τα φάρμακα

Επικρατεί η καλή γνώμη των πολιτών σε ό,τι αφορά τη χρήση των φαρμάκων, με το 53% να δηλώνει θετικό/πολύ θετικό (έναντι 35% το 2004) και το 45% να δηλώνει αρνητικό/πολύ αρνητικό (έναντι 45%). Το 83% (έναντι 87%) θεωρεί ότι ο κόσμος στη χώρα μας λαμβάνει περισσότερα φάρμακα απ’ όσα πρέπει, ενώ μόλις το 2% πιστεύει ότι οι Έλληνες τα αποφεύγουν  τελείως (έναντι 5%). Το 87% θεωρούν τις τιμές των φαρμάκων πολύ υψηλές, με τους μισούς εξ αυτών να αποδίδουν την ευθύνη εξίσου στο κράτος και στις φαρμακοβιομηχανίες.

Σχολιάζοντας τα ευρήματα των ερευνών, ο πρόεδρος της ΠΕΦ, Θεόδωρος Τρύφων, έκανε λόγο για «στόχευση του κλάδου» κατά τα χρόνια της κρίσης και αναφέρθηκε στις κινήσεις που πρέπει να γίνουν προκειμένου η φαρμακοβιομηχανία να αποκαταστήσει τη φήμη της.

«Θα πρέπει η φαρμακοβιομηχανία, πολύ συντεταγμένα, με στοιχεία και οργανωμένη επικοινωνιακή πολιτική να προσπαθήσει να λύσει σταδιακά το πρόβλημα. Έχουμε μπροστά μας μία σειρά από πολύ σημαντικά ζητήματα, τα οποία πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Κι ενώ μέχρι πρότινος απευθυνόμασταν στους ασθενείς, στους γιατρούς και στους φαρμακοποιούς, τώρα πρέπει να αποκαταστήσουμε τη φήμη μας στο ευρύ κοινό, το οποίο πιέζει την Πολιτεία να παίρνει αρνητικές αποφάσεις σε ό,τι μας αφορά», τόνισε ο κ. Τρύφων.

«Θετικά» τα στελέχη του χώρου της Υγείας

Άλλη μελέτη αφορούσε τα διαχρονικά ευρήματα από πέντε έρευνες Image Market Audit Report (IMAR) για την περίοδο 2010 – 2018, η οποία διεξάγεται κάθε δύο χρόνια σε στελέχη από διάφορους χώρους (Υπουργείο Υγείας,  ΕΟΦ, Ταμεία, Ακαδημαϊκή κοινότητα, Συνδικαλιστικοί φορείς κ.α.).

Όπως έδειξαν τα αποτελέσματα, τα οποία παρουσιάστηκαν από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Reputation  Unique, Μάνο Σιφονιό και τον Αναπληρωτή Καθηγητή Πολιτικής Υγείας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και διευθυντή του Ινστιτούτου Πολιτικής Υγείας (ΙΠΥ),  Κυριάκο Σουλιώτη,  περίπου το 65% των στελεχών, αναγνωρίζουν μεσοσταθμικά μια καλή έως πολύ καλή εικόνα του κλάδου, ενώ το ποσοστό όσων κρίνουν κακή έως πολύ κακή την εικόνα είναι κάτω του 5%.

Κατά την εν λόγω 8ετία, η εικόνα της φαρμακοβιομηχανίας εμφανίζεται λιγότερο θετική με ποσοστό 54,8% κατά το έτος 2012, περίοδος κατά την οποία επικρατούσε κλίμα απαισιοδοξίας για τον κλάδο. Στον αντίποδα, περισσότερο θετική (76,8%) ήταν η εικόνα του κλάδου το 2014, περίοδος κατά την οποία παρατηρήθηκε και συγκρατημένη αισιοδοξία.

Στη μελέτη αναγνωρίζεται μεταξύ άλλων μια θετική εξέλιξη της εικόνας της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας η οποία κερδίζει τα πρωτεία της φήμης τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα, ενώ το 2010 οι δέκα πρώτες εταιρείες με καλή φήμη ήταν αποκλειστικά διεθνείς, από το 2014 και μετά τις πρώτες θέσεις κατέχει η ελληνική φαρμακοβιομηχανία.