ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ: Αναχρονιστικό το νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Υγεία

  • Μαρία Τσιλιμιγκάκη
ΕΟΠΥΥ
Πολλά τα ερωτηματικά για το νέο νομοσχέδιο για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Όπως σχολιάζουν μάλιστα οι γιατροί από την ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ, "με έκπληξη διαπιστώνουμε αναχρονιστικές δομικές μεταβολές στο σύστημα ΠΦΥ που εγείρουν ερωτηματικά για τον βαθμό κάλυψης των αναγκών, οργάνωσης , αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών υγείας με την απαραίτητη διατήρηση ποιοτικών χαρακτηριστικών"..

Και εξηγούν ένα προς ένας τα προβλήματα που «βλέπουν» στις διατάξεις του σχεδίου νόμου:

Χρηματοδότηση

Ο ετήσιος προϋπολογισμός 51.540 ευρώ ανά ΤΟ.Μ.Υ. καλύπτει οριακά την ετήσια μισθοδοσία 2-3 ατόμων. Με ποιο μηχανισμό θα καλυφθούν οι λοιπές ανάγκες στέγασης, υποδομής και λειτουργίας των ΤΟ.Μ.Υ.; Η πεπερασμένη χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ του Ευρωπαϊκού προγράμματος 2014-2020 δεν εγγυάται συνέχεια ή προοπτική στη σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση.

Τρεις ταχύτητες εργασιακών σχέσεων θα υπάρξουν στο σύστημα όσον αφορά τους οικογενειακούς γιατρούς, δημιουργώντας ρήγμα στη θεμελίωση του θεσμού:

-Πλήρους και αποκλειστικής απασχόληση ΕΣΥ,
-Γιατρός ΤΟ.Μ.Υ. με μισθό επιμελητή Α’ 1500€ και δυνατότητα διενέργειας εφημεριών στις δημόσιες δομές και
-Γιατρός συμβεβλημένος ΕΟΠΥΥ (που επιβαρύνεται με έξοδα διατήρησης δομής, λειτουργίας και υποδομής ιατρείου).

Συρρίκνωση του δικτύου των συμβεβλημένων γιατρών, υποβάθμιση των όρων της σύμβασης και έλεγχος παραπομπής στο δίκτυο των γιατρών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. :

Οικογενειακοί ιατροί: Από αμοιβή κατά πράξη και περίπτωση σε αμοιβή κατά κεφαλή για το σύνολο του πληθυσμού ευθύνης και με συντελεστή ηλικιακής ομάδας.
Γιατροί λοιπών ειδικοτήτων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.: Θα αμείβονται κατά πράξη (και όχι κατά περίπτωση ;;) όταν εκτελούν παραπεμπτικό οικογενειακού γιατρού ή με πάγια αντιμισθία και συγκεκριμένο ημερήσιο και εβδομαδιαίο χρόνο απασχόλησης για συγκεκριμένο πληθυσμό ευθύνης. Η οριζόντια αμοιβή για ποσοτικοποιημένη εργασία, χωρίς περαιτέρω κίνητρα, αποτελεί αποτυχημένο μοντέλο διαχείρισης ασθενών.
Γιατροί εργαστηριακού τομέα: Δεν αναφέρεται καθόλου ;; ο ρόλος του συμβεβλημένου εργαστηριακού τομέα που καλύπτει αποτελεσματικά και αξιόπιστα το 80-90% της σημερινής ζήτησης σε διαγνωστικές υπηρεσίες υγείας.

Έλεγχος παραπομπών από το Συντονιστή του τομέα ΠΦΥ των ΤΟ.Μ.Υ. ( gate-keeping ; ) προς το αμειβόμενο με πάγια αντιμισθία ;;δίκτυο των συμβεβλημένων ιατρών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
-Συμμετοχή άλλων υγειονομικών φορέων στο δίκτυο ΠΦΥ με μη επιτρεπτό και αντιδεοντολογικό σφετερισμό ιατρικού έργου.
-Προκήρυξη θέσεων ανά υγειονομική περιφέρεια βάσει εισήγησης του Διοικητή και του Συντονιστή τομέα ΠΦΥ, με σαφή αποδόμηση του κεντρικού ρόλου του ΕΟΠΥΥ ως μονοπωλιακού αγοραστή υπηρεσιών υγείας ;;
-Αραίωση του δικτύου συμβεβλημένωνεξειδικευμένων γιατρών ( πχ καρδιολόγος ανά 25.000 κατοίκους ) και προβλεπόμενη αύξηση του χρόνου αναμονής για ραντεβού.

Εξυπηρέτηση ασφαλισμένων:

Προοιωνίζονται εμπόδια στην ελεύθερη επιλογή του γιατρού από τον ασθενή, στην ταχύτητα εξυπηρέτησης, στον απαιτούμενο χρόνο εξέτασης του ασθενούς και στην ποιότητα υπηρεσιών υγείας.

Ερωτηματικό προκαλεί η δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης σε εξειδικευμένες υπηρεσίες που θα εδράζονται κυρίως στο δίκτυο των συμβεβλημένων γιατρών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. ή στα κέντρα υγείας ( πρώην ΠΕΔΥ ), καθώς στα ΤΟ.Μ.Υ. θα παρέχονται βασικότερες υπηρεσίες υγείας.

Πως θα διασφαλίζεται η ικανοποιητική αντιμετώπιση τακτικών και εκτάκτων περιστατικών από τα ΤΟ.Μ.Υ. όταν είναι γνωστό ότι στην πλειονότητα των περιπτώσεων απαιτείται περαιτέρω εργαστηριακή και απεικονιστική διερεύνηση, γεγονός που θα τους παραπέμπει στα κέντρα υγείας, πρώην ΠΕΔΥ, δίκτυο συμβεβλημένων Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ή τα Νοσοκομεία;
Συμπερασματικά, προβλέπεται συρρίκνωση και περαιτέρω αποδόμηση της ΠΦΥ καθώς προκύπτουν σοβαρά δομικά προβλήματα χρηματοδότησης, στελέχωσης, αρμοδιοτήτων, κινήτρων και ορθολογικής ευόδωσης του επιπέδου υγείας του πληθυσμού και ικανότητας οργανωμένης διαχείρισης της ασθένειας. Θα ζητηθούν πολλές εξηγήσεις στην δημόσια διαβούλευση..