EKAB: Μονάδες Εντατικής Θεραπείας – Διαχείριση Κρίσεων: Τι αλλάζει από τον Οκτώβριο

  • Γιάννα Σουλάκη
ΕΚΑΒ
Στον στρατηγικό συντονισμό του ΕΚΑΒ περνά -με το πρώτο νομοσχέδιο που έρχεται την ερχόμενη εβδομάδα στη Βουλή- η διαχείριση των διαθέσιμων κλινών Εντατικής Θεραπείας, που μαζί με την επείγουσα προνοσοκομειακή φροντίδα και τη Διαχείριση Κρίσεων βρίσκονται στο επίκεντρο των πρώτων αλλαγών που θεσπίζει το Υπουργείο Υγείας.

Με εργαλείο την ηλεκτρονική τεχνολογία και κάτω από τον συντονισμό του έμπειρου Νίκου Παπαευσταθίου, προέδρου του νέου ΕΚΑΒ, η συνένωση των δύο Οργανισμών αναμένεται να οδηγήσει σε καλύτερη διασύνδεση σχετικών υπηρεσιών, που μέχρι σήμερα, παρουσίαζαν φαινόμενα δυσλειτουργίας, εξαιτίας κατακερματισμού αρμοδιοτήτων.

Το νέο … Υπερ – ΕΚΑΒ, μετονομάζεται σε Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο ΕΚΑΒ (ΕΣΚΕ – ΕΚΑΒ)

Έχει ήδη δρομολογηθεί, και από τον Οκτώβριο θα αρχίσει να εφαρμόζεται πιλοτικά στην Αττική, το νέο σύστημα διαλογής περιστατικών σε κρεβάτια Εντατικής Θεραπείας. Διαδικασία που απαίτησε όχι μόνο τη νομοθέτηση της μετάθεσης αρμοδιοτήτων από το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας (ΕΚΕΠΥ) στο ΕΚΑΒ, αλλά και τη μετακόμιση των υπηρεσιών του ΕΚΕΠΥ στα κτίρια του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας.

Στόχο αυτών των αλλαγών αποτελεί η καλύτερη συνεργασία μεταξύ των δύο υπηρεσιών, η πιο αξιόπιστη αξιολόγηση περιστατικών του χρήζουν νοσηλείας σε Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ), και Μονάδα Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών (ΜΕΝΝ), αλλά και η ταχύτερη μεταφορά τους σε κενά κρεβάτια.

ΕΚΑΒ

Τι αλλάζει στη διαχείριση των κλινών ΜΕΘ

Η διαχείριση των κλινών εντατικής θεραπείας περνά πλέον από το ΕΚΕΠΥ στα χέρια του ΕΚΑΒ. Αυτό επί της ουσίας δεν αλλάζει κάτι σε επίπεδο προσώπων στους δύο Οργανισμούς, αλλάζει, όμως, σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο διαχείρισης.

Μια σημαντική καινοτομία μπαίνει σε λειτουργία για πρώτη φορά στη χώρα μας. Είναι η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα, που δημιούργησε η διεύθυνση πληροφορικής του ΕΟΠΥΥ και παρέδωσε τον Ιούλιο του 2019. Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό σύστημα επικοινωνίας, το οποίο θα απλοποιεί τον συντονισμό μεταξύ των τριών πλευρών που εμπλέκονται στη διαχείριση των κλινών ΜΕΘ: του ΕΚΑΒ, των γιατρών νοσοκομείων που αναζητούν κρεβάτι για ασθενή και των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας που έχουν διαθέσιμα κρεβάτια.

Η πλατφόρμα είναι εύκολη στη χρήση της και ήδη έχουν εκπαιδευτεί σ’ αυτήν, γιατροί από 10 νοσοκομεία, οι οποίοι στη συνέχεια θα λειτουργήσουν ως εκπαιδευτές των συναδέλφων τους. Στην εκπαίδευση για τη χρήση της πλατφόρμας περιλαμβάνονται γιατροί όλων των ιατρικών ειδικοτήτων (παθολόγοι, καρδιολόγοι, ουρολόγοι, χειρουργοί κ.α.)

Υπολογίζεται ότι μέχρι τα μέσα του Οκτώβρη θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εκπαίδευσης των γιατρών σε όλα τα δημόσια νοσοκομεία και θα αρχίσει η πιλοτική εφαρμογή του νέου προγράμματος, αρχικά στα νοσοκομεία του νομού Αττικής.

Πως θα λειτουργήσει η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη διαχείριση κρεβατιών ΜΕΘ

Το σύστημα θα λειτουργήσει ως εξής: Όταν ο γιατρός μιας οποιαδήποτε κλινικής, π.χ. ένας χειρουργός χρειαστεί να διασωληνώσει έναν ασθενή, μέσα σε λίγα λεπτά, μπορεί να μπει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και να δει σε πραγματικό χρόνο όλα τα διαθέσιμα κρεβάτια ΜΕΘ που θα υπάρχουν στο λεκανοπέδιο. Στη συνέχεια θα δηλώσει τα στοιχεία του ασθενή και το ιατρικό του ιστορικό, το οποίο θα δουν άμεσα μέσω του συστήματος οι γιατροί της Μονάδας Εντατικής Θεραπείας που μπορούν να ανταποκριθούν, γιατί διαθέτουν κενό κρεβάτι. Τα κριτήρια επιλογής του ασθενούς για μεταφορά σε συγκεκριμένη ΜΕΘ, θα πρέπει να είναι απόλυτα αιτιολογημένα και τεκμηριωμένα. Δηλαδή, για ποιο λόγο επιλέγεται το συγκεκριμένο περιστατικό, έναντι άλλων. Το ΕΚΑΒ στη συνέχεια, θα πληροφορείται μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος ότι υπάρχει ανάγκη επείγουσας μεταφοράς ασθενούς και θα φροντίζει για την έγκαιρη διακομιδή του στη ΜΕΘ.

Δείτε την ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΕΟΠΥΥ:

 Το νέο σύστημα καταργεί το “χαλασμένο τηλέφωνο” ή τον “χαρτοπόλεμο” μεταξύ των γιατρών και υπηρεσιών, ενώ διασφαλίζει ταχύτερους χρόνους, καλύτερα επιστημονικά κριτήρια επιλογής ασθενών, αλλά και Μονάδων Εντατικής Θεραπείας. Παράλληλα ελαχιστοποιεί τον κίνδυνο λάθους από ασυνεννοησία.

Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι το συγκεκριμένο σύστημα θα λειτουργήσει με τον ίδιο ελλειμματικό αριθμό των 230 ανοιχτών κλινών ΜΕΘ των δημόσιων νοσοκομείων της Αττικής, ενώ αναζητείται λύση για το άνοιγμα ακόμη 22 κλειστών κρεβατιών. Αυτό σημαίνει ότι όσο κι αν βελτιστοποιηθεί η διαχείριση των κλινών, αν δεν συνοδευτεί και από πρόσληψη προσωπικού για την αύξηση του συνολικού αριθμού κλινών ΜΕΘ -κυρίως ενόψει της χειμερινής περιόδου και της αύξησης των αναγκών λόγω της αναμενόμενης έξαρσης της εποχικής γρίπης- δεν θα έχει σημαντικά μετρήσιμο αποτέλεσμα.

Σε πανελλαδικό επίπεδο, οι ανεπτυγμένες κλίνες Εντατικής Θεραπείας στο ΕΣΥ είναι περίπου 620, ενώ από αυτές σε λειτουργία είναι οι 560. Ο μέσος όρος της ημερήσιας λίστας αναμονής για κρεβάτι εντατικής θεραπείας είναι 50 με 60 ασθενείς.

Καλύτερη διαχείριση σε περιπτώσεις κρίσεων και εκτάκτων περιστατικών

Στη λογική ότι ο προνοσοκομειακός χώρος είναι ενιαίος και θα πρέπει να έχει κοινή διοίκηση, συστήνεται στο ΕΚΑΒ Κέντρο Επιχειρήσεων Υγείας, το οποίο είναι επιφορτισμένο με την άσκηση των αρμοδιοτήτων διαχείρισης και αντιμετώπισης κρίσεων και εκτάκτων καταστάσεων και όλων των επιχειρησιακών αρμοδιοτήτων του αυτοτελούς Τμήματος Επιχειρήσεων Υγείας.

Αυτό σημαίνει ότι το ΕΚΑΒ -εκτός από τις γνωστές του αρμοδιότητες για την επείγουσα διακομιδή ασθενών στα νοσοκομεία,- θα επιφορτιστεί και με τον κεντρικό συντονισμό της διαχείρισης κρίσεων και μεγάλων έκτακτων γεγονότων (διακομιδές ασθενών σε περίπτωση σεισμού, πυρκαγιάς, πολέμου, πλημμυρικών φαινομένων κ.α.). Στην αρμοδιότητά του εμπίπτουν και ζητήματα που άπτονται του προσφυγικού.

Η βελτίωση που φιλοδοξεί να επιφέρει η ρύθμιση είναι προφανής: Η συστέγαση των δύο κέντρων επιχειρήσεων (ΕΚΑΒ-ΕΚΕΠΥ), αλλά και η απλούστευση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων από μία ομάδα συντονισμού με έναν επικεφαλής, θα συμβάλλει στον καλύτερο και ταχύτερο συντονισμό των δύο υπηρεσιών σε έκτακτες καταστάσεις κρίσεων. Το μέτρο θα συμβάλει κυρίως στη μείωση της ασυννενοησίας, αλλά και στην πιο γρήγορη ενημέρωση, καθώς στις περιπτώσεις μεγάλων έκτακτων γεγονότων η ταχύτητα και ο σωστός συντονισμός σώζουν κυριολεκτικά ζωές. Η υπηρεσία θα διασυνδέεται και με το αντίστοιχο Κέντρο Επιχειρήσεων της γεν. γραμ. Πολιτικής Προστασίας, σε περίπτωση φυσικών καταστροφών μεγάλης κλίμακας.

Ο νέος Πρόεδρος του ΕΚΣΕ – ΕΚΑΒ, κ. Νίκος Παπαευσταθίου

Άλλες αρμοδιότητες του ΕΣΚΕ – ΕΚΑΒ

  • την αρμοδιότητα παρακολούθησης και συντονισμού της εύρυθμης λειτουργίας του υγειονομικού συστήματος της χώρας από επιχειρησιακής απόψεως σε καθημερινή βάση,
  • την αρμοδιότητα του γενικού συντονισμού των καθημερινών επιχειρησιακών δράσεων σε όλον τον τομέα της υγείας, δημόσιο και ιδιωτικό, όπου και όταν απαιτείται,
  • τη ρύθμιση τυχόν δυσλειτουργιών στο σύστημα εφημέρευσης των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. και την αντιμετώπιση κάθε μορφής κρίσεων και εκτάκτων καταστάσεων,
  • την κατάρτιση, παρακολούθηση και το συντονισμό των συστημάτων εφημερίας των νοσοκομείων και την επιμέλεια κοινοποίησής τους στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο,
  • την εκπόνηση, μετά από εισήγηση των αρμοδίων Υ.ΠΕ., του ετησίου προγράμματος αναστολής λειτουργίας ορισμένου χρόνου, των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας της χώρας,
  • την ευθύνη λειτουργίας του συστήματος Τηλεϊατρικής.