Πιο επικίνδυνη η κατάχρηση των αντιβιοτικών από το AIDS! Ευρήματα-σοκ από παγκόσμια έρευνα

• Ρούλα Τσουλέα
ανθεκτικά μικρόβια
Οι επιστήμονες ανέλυσαν στοιχεία από 471 εκατομμύρια ανθρώπους σε 204 χώρες του κόσμου. Πόσοι έχασαν τη ζωή τους από τα ανθεκτικά μικρόβια. Σε πόσους άλλους θανάτους συνέβαλλαν αυτά.

Η κατάχρηση αντιβιοτικών και τα ανθεκτικά μικρόβια που δημιουργούνται εξαιτίας της κοστίζουν ετησίως τη ζωή περισσότερων ανθρώπων απ’ ό,τι το AIDS ή η ελονοσία, προειδοποιεί διεθνής ομάδα επιστημόνων.

Αναλύοντας στοιχεία απ’ όλο τον κόσμο οι ειδικοί κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι μόνο το 2019 τα ανθεκτικά μικρόβια κόστισαν τη ζωή τουλάχιστον 1,27 εκατομμυρίων ανθρώπων. Επιπλέον, συνέβαλλαν στον θάνατο άλλων 3,68 εκατομμυρίων.

Τα στοιχεία αυτά σημαίνουν ότι τα ανθεκτικά μικρόβια ήταν η 12η κυριότερη αιτία θανάτου παγκοσμίως εκείνη τη χρονιά. Η θέση αυτή είναι πολύ υψηλότερη απ’ ό,τι για το AIDS και την ελονοσία, που κόστισαν τη ζωή σε 680.000 και 627.000 ασθενείς αντιστοίχως.

Τα νέα ευρήματα υπογραμμίζουν την επικινδυνότητα της αντιμικροβιακής αντοχής (AMR). Με τον όρο αυτό περιγράφεται η αντοχή των βακτηρίων, των ιών, των μυκήτων και των παράσιτων στα αντιμικροβιακά φάρμακα που χορηγούνται για την καταπολέμησή τους.

«Με όποιον τρόπο κι αν το δούμε, τα ανθεκτικά μικρόβια αποτελούν παγκόσμιο πρόβλημα δημόσιας υγείας», τονίζουν οι ερευνητές.

Η νέα μελέτη δημοσιεύθηκε στην κορυφαία ιατρική επιθεώρηση The Lancet. Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον και άλλα ακαδημαϊκά κέντρα ανέλυσαν στοιχεία από την ιατρική βιβλιογραφία για τα ανθεκτικά μικρόβια. Τα στοιχεία αφορούν 471 εκατομμύρια άτομα σε 204 χώρες του κόσμου.

Τα πιο επικίνδυνα μικρόβια

Σύμφωνα με τα στοιχεία τους, έξι μικρόβια ευθύνονται για το 73,4% των θανάτων που οφείλονται στην αντιμικροβιακή αντοχή. Πρόκειται για:

• Το κολοβακτηρίδιο (e. coli)
  • Τον χρυσίζοντα σταφυλόκοκκο
  • Την κλεμπσιέλλα της πνευμονίας
  • Τον στρεπτόκοκκο της πνευμονίας
  • Το ακινητοβακτήριο (ή ακινετοβακτήριο) baumannii
  • Η πυοκυανική ψευδομονάδα

Τους περισσότερους θανάτους το 2019 προκάλεσε το ανθεκτικό στα αντιβιοτικά e. Coli, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Συνολικά τα έξι προαναφερθέντα μικρόβια προκάλεσαν 929.000 από τους 1,27 εκατομμύρια θανάτους του 2019. Συνέβαλλαν επίσης στην απώλεια άλλων 2,64 εκατομμυρίων ανθρώπων.

Και τα έξι είναι συνηθισμένες αιτίες σοβαρών λοιμώξεων ιδίως σε ευπαθείς ανθρώπους, όπως οι ασθενείς που νοσηλεύονται στα νοσοκομεία.

Τα ανθεκτικά μικρόβια δημιουργούνται όταν γίνεται κατάχρηση αντιβιοτικών. Αυτή είναι εξαιρετικά συνηθισμένη στη χώρα μας, καθώς παίρνουμε αντιβιοτικά για κάθε μορφή ίωσης που μας απειλεί, παρότι τα αντιβιοτικά καταπολεμούν μόνο βακτήρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι πολλοί παίρνουν αντιβιοτικά ακόμα και για τον κορωνοϊό, ενώ άλλοι τα παίρνουν για προληπτικούς λόγους.