Βέλη της Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ στα Χανιά για την κατάχρηση του ρόλου των επικουρικών

  • Iatropedia
Οι κενές θέσεις βαπτίστηκαν "έκτακτες ανάγκες" και τα 5 χρόνια θητείας του επικουρικού γιατρού έγιναν 10... Τελικά πόσο εξυπηρετεί τον αρχικό του σκοπό ο θεσμός του επικουρικού γιατρού;

της Μαρίας Τσιλιμιγκάκη

Μονόδρομος έχει καταστεί ο επικουρικός γιατρός για την στήριξη του ΕΣΥ στα χρόνια των μνημονίων και των περικοπών στην Υγεία. Σύμφωνα με τους νοσοκομειακούς γιατρούς στα Χανιά πάντως, ο ρόλος του επικουρικού έχει αλλάξει και ο θεσμός έχει καταχραστεί…

Διαβάστε εδώ την σχετική ανακοίνωση:

Ο θεσμός του επικουρικού ιατρού ξεκίνησε με τη «λογική-δικαιολογία» της παράκαμψης γραφειοκρατικών κωλυμάτων για άμεση κάλυψη έκτακτων και επιτακτικών αναγκών του υγειονομικού συστήματος. Στην ουσία βέβαια αποτέλεσε «δούρειο ίππο» εισαγωγής και εμπέδωσης των ελαστικών σχέσεων εργασίας στην ιατρική κοινότητα. Ξαφνικά οι περισσότερες κενές θέσεις και ελλείψεις προσωπικού βαφτίστηκαν «έκτακτες ανάγκες», και οι νέοι συμβασιούχοι γιατροί χρησιμοποιήθηκαν ως «μπαλώματα» σε ένα διάτρητο σύστημα υγείας. Η οικονομική κρίση και τα μνημόνια ολοκλήρωσαν το σχέδιο των προηγούμενων ετών για κατάργηση των μόνιμων θέσεων εργασίας στο ΕΣΥ. Η «απαγόρευση» νέων διορισμών από εξωτερικές και εσωτερικές τρόικες κατέστησε το θεσμό του επικουρικού ιατρού μονόδρομο για τους νέους νοσοκομειακούς γιατρούς. Η τελευταία νομοθετική ρύθμιση για τους επικουρικούς γιατρούς(ΦΕΚ 1078/Β/9-6-2015) τέθηκε σε ισχύ τον 6ο/2015 και προβλέπει μεταξύ άλλων:

1. Δυνατότητα ενός ιατρού να εργάζεται ως επικουρικός μέχρι και δέκα χρόνια από την ημερομηνία λήψης ειδικότητας.

Τα πέντε χρόνια έγιναν επτά και τα επτά πλέον δέκα! Πολυ πιθανό στην επόμενη νομοθετική ρύθμιση να καταργηθεί ένας τέτοιου είδους χρονικός περιορισμός, αφού θα έχουν καταργηθεί και οι μόνιμες θέσεις νοσοκομειακών ιατρών. Η αλλαγή σερβίρεται σταδιακά, φαίνεται να δίνει διέξοδο σε συναδέλφους που έχουν συμπληρώσει την επταετία, και πολλοί τη χαρακτηρίζουν θετική εξέλιξη. Αυτό ωστόσο συμβαίνει γιατί οι περισσότεροι έχουν αποδεχθεί (έστω και χωρίς νομοθετημένη επικύρωση) τη μοίρα τους ως συμβασιούχοι στο ΕΣΥ.

2. Η διάρκεια της θητείας των επικουρικών ιατρών αυξάνεται σε δύο έως τρία χρόνια, ανάλογα με την περίσταση (άγονα, ειδικά τμήματα κτλ.).

Άλλη μια «θετική» εξέλιξη ενόψει κατάργησης των θέσεων μόνιμου προσωπικού!

3. Οι ενδιαφερόμενοι υποχρεούνται να δηλώνουν δύο υγειονομικές περιφέρειες ή τμήματα ΕΚΑΒ. Η αρμόδια ΥΠΕ θα τοποθετεί τους γιατρούς σύμφωνα με τις υπηρεσιακές ανάγκες στα κενά που υπάρχουν. Άρνηση του ιατρού να διοριστεί σύμφωνα με την υπόδειξη της υπηρεσίας συνεπάγεται ποινή. Η 1η άρνηση τιμωρείται με τοποθέτηση στην τελευταία θέση της λίστας προτεραιότητας και πιθανή 2η άρνηση σε κάποια άλλη θέση με διαγραφή από τη λίστα των επικουρικών ιατρών για δύο χρόνια.

Μετάφραση: όποιος θέλει να δουλέψει στο ΕΣΥ πρέπει να είναι εργένης και έτοιμος για μεγάλα ταξίδια!

4. Η σειρά προτεραιότητας για διορισμό σε θέση επικουρικού ιατρού θα καθορίζεται αποκλειστικά από τη σειρά του ενδιαφερόμενου στη λίστα του υπουργείου.

Εφαρμόζεται σύστημα επετηρίδας χωρίς μοριοδότηση από πιθανή προϋπηρεσία στο θεσμό του επικουρικού ιατρού. Όσοι άφησαν τα σπίτια τους προς αναζήτηση μορίων, ώστε να επιστρέψουν στο μέλλον σε κάποια κοντινή θέση…ας πρόσεχαν! Είναι επίσης μαθηματικά αδύνατο ένας γιατρός να μπορέσει να μείνει σε μια θέση για περισσότερο από μια θητεία. Οι μετακινήσεις των στρατιωτικών θα φαίνονται παιχνίδι μπροστά στις δικές μας.

5. Η διαδικασία τοποθέτησης των διορισθέντων στα κενά της αντίστοιχης ΥΠΕ δε διευκρινίζεται πουθενά.

Αν για παράδειγμα μια ΥΠΕ πρόκειται να προσλάβει πάνω από δύο γιατρούς της ίδιας ειδικότητας, πως θα αποφασιστεί ποιος θα πάει σε ποια θέση; Η έως τώρα εμπειρία μας έχει διδάξει, ότι οπουδήποτε υπάρχει νομικό και θεσμικό κενό ευνοούνται το ρουσφέτι και οι πελατειακές σχέσεις.

Συνολικά πρόκειται για νόμο, ο οποίος στερείται κινήτρων για τη στελέχωση του ΕΣΥ και αντιμετωπίζει απαξιωτικά τους νέους γιατρούς. Με τα παραπάνω δεδομένα είναι απόλυτα λογικό ένας νέος συνάδελφος να επιλέξει τον ιδιωτικό τομέα ή τη φυγή στο εξωτερικό. Αν αποφασίσει να συμμετάσχει στο «νέο» ΕΣΥ πρέπει να συμβιβαστεί με μόνιμο καθεστώς εργασιακής και οικογενειακής ανασφάλειας.

Την ίδια ώρα η στελέχωση των δημόσιων νοσοκομείων με νέο ιατρικό προσωπικό έχει καταστεί ΖΩΤΙΚΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ για να συνεχίσουν αυτά να λειτουργούν και να εφημερεύουν, τουλάχιστον στον βαθμό που μπορούσαν μέχρι σήμερα.

Απέναντι σε τέτοιου είδους νομοθετικές πρωτοβουλίες η απάντηση μας είναι:

– Προκήρυξη των οργανικών κενών θέσεων ιατρών ΕΣΥ

– Τροποποίηση του ν.1078.Β.9-6-2015 με πραγματικά κίνητρα για τους επικουρικούς γιατρούς, με δυνατότητα επιλογής νοσοκομείου και προσμέτρηση της προϋπηρεσίας στα κριτήρια διορισμού.

– Προγραμματισμός για σταδιακή κατάργηση του θεσμού του επικουρικού ιατρού και κάλυψη των αναγκών με μόνιμους γιατρούς ΕΣΥ

– Δημόσια και δωρεάν Υγεία για όλο τον λαό χωρίς αποκλεισμούς, σε ένα πλήρες στελεχωμένο και εξοπλισμένο δημόσιο σύστημα περίθαλψης

Το Δ.Σ. της Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ νομού Χανίων