Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης: Οι ηλικιωμένοι οδηγοί εμπλέκονται στο 16,6% των τροχαίων

  • Ρούλα Τσουλέα
οδηγοί
Τι υποστηρίζει ο Σύλλογος σε ανακοίνωσή του για την εμπλοκή των ηλικιωμένων στα τροχαία ατυχήματα.

Οι ηλικιωμένοι οδηγοί εμπλέκονται σε λίγα τροχαία ατυχήματα και η ηλικία από μόνη της δεν αποτελεί κριτήριο για την ικανότητα οδήγησης, αναφέρει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε παραθέτει στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία οι οδηγοί  ηλικίας άνω των 65 ετών εμπλέκονται στο 16,6% των τροχαίων με επιβατικά οχήματα. Επιπλέον, οι οδηγοί άνω των 75 ετών εμπλέκονται στο 8,06%.

Ο Σύλλογος προσθέτει ακόμα πως σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), η συνολική εμπλοκή των οδηγών είναι:

  • 9,7% για τις ηλικίες άνω των 65 ετών
  • 3,9% για τις ηλικίες άνω των 75 ετών

«Η ηλικία από μόνη της δεν αποτελεί κριτήριο για την ικανότητα οδήγησης. Υπάρχουν πολλοί ηλικιωμένοι οδηγοί που είναι εξαιρετικά προσεκτικοί και υπεύθυνοι», τονίζει ο Σύλλογος.

Αντιθέτως, «υπάρχουν και νεότεροι οδηγοί που μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνοι. Η οριζόντια απαγόρευση της οδήγησης για τους ηλικιωμένους είναι άδικη και δεν λαμβάνει υπόψη τις ατομικές διαφορές και ικανότητες», συμπληρώνει.

Ο Σύλλογος αναφέρει ακόμα πως η αυτονομία και η κινητικότητα είναι ζωτικής σημασίας για την ποιότητα ζωής των ηλικιωμένων. Και επισημαίνει ότι πολλοί από αυτούς βασίζονται στο αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις τους, μη έχοντας άλλες εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης.

«Στερούμε από τους ηλικιωμένους την αυτονομία και την ελευθερία τους απαγορεύοντάς τους να οδηγούν, όταν η ίδια η κοινωνία δεν μπορεί να τους εξασφαλίσει αξιοπρεπείς και ασφαλείς εναλλακτικές λύσεις», επισημαίνει.

Εξατομικευμένη αξιολόγηση και εκπαίδευση

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης προτείνει να υποβάλλονται οι ηλικιωμένοι οδηγοί σε εξατομικευμένη αξιολόγηση της ικανότητάς τους να οδηγούν, που θα λαμβάνει υπ’ όψιν:

  • Την υγεία
  • Την φυσική κατάσταση
  • Τις γνωστικές λειτουργίες

Προτείνει επίσης να γίνει επένδυση σε εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης για τους ηλικιωμένους όπως:

  • Η βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών
  • Η δημιουργία μέσων μεταφοράς για ηλικιωμένους
  • Η υποστήριξη της χρήσης ταξί ή άλλων μέσων

Ζητά ακόμα να γίνεται συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση όλων των οδηγών για την οδική ασφάλεια και τις αλλαγές που μπορεί να επέλθουν στις ικανότητές τους με την πάροδο του χρόνου.

Διεπιστημονική θεώρηση

«Το ζήτημα της ασφάλειας των ηλικιωμένων οδηγών δεν μπορεί να περιοριστεί σε απλές γενικεύσεις. Χρειάζεται μια διεπιστημονική θεώρηση, που θα συνδυάζει την ιατρική, την ψυχολογία, την κοινωνιολογία και την τεχνολογία, για να διαμορφώσει σύγχρονα πρωτόκολλα αξιολόγησης», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, Άρης Ζωγράφος.

Και πρόσθεσε: «Αυτά τα πρωτόκολλα θα πρέπει να ελέγχουν όχι μόνο τις φυσικές και γνωστικές ικανότητες των οδηγών, αλλά και την ικανότητά τους να ανταποκρίνονται σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης».

Ο κ. Ζωγράφος είπε ακόμα ότι πρέπει να υπάρχουν επαναλαμβανόμενα μαθήματα σε Κέντρα Εκπαίδευσης Κινητικότητας και – μέχρι την ίδρυσή τους – σε πιστοποιημένα ΚΕ.Θ.Ε.Υ.Ο. Στα Κέντρα αυτά θα ενημερώνονται οι οδηγοί για τους νέους κανόνες κυκλοφορίας και θα αξιολογούν τις δεξιότητες τους.

Μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης, εξ άλλου, θα χορηγείται πιστοποιητικό που θα συνδυάζεται με τις ιατρικές, ή άλλες εξετάσεις για την ανανέωση του διπλώματος οδήγησης.

«Αυτή η διαδικασία δεν θα πρέπει να γίνεται χωρίς την κατάλληλη οικονομική υποστήριξη. Σε μια εποχή οικονομικής κρίσης, η δια βίου μάθηση και οι αξιολογήσεις δεν πρέπει να γίνονται επιβάρυνση για τους ηλικιωμένους. Γι’ αυτό προτείνουμε η χρηματοδότηση να γίνεται μέσω ενός Ταμείου Εκπαίδευσης Κινητικότητας. Το ταμείο θα εξασφαλίζει ότι η πρόσβαση στην εκπαίδευση θα είναι δίκαιη και ισότιμη για όλους», κατέληξε.

Φωτογραφία: iStock