Νέα έρευνα: Οι μισοί ενήλικες στην χώρα μας δεν κάνουν προληπτικές εξετάσεις

  • Ρούλα Τσουλέα
προληπτικές εξετάσεις
Ανησυχητικά ευρήματα. Άνδρες, άτομα ηλικίας 35-44 ετών και υγιείς κάνουν σπανιότερα προληπτικές εξετάσεις.

Άγνωστη λέξη φαίνεται πως είναι η πρόληψη για τους μισούς ενήλικες στη χώρα μας, σύμφωνα με τις απαντήσεις που έδωσαν περισσότεροι από χίλιοι εθελοντές σε σχετική δημοσκόπηση. Το 63% των ανδρών και το 41% των γυναικών είπαν ότι δεν κάνουν τακτικά προληπτικές εξετάσεις.

Ανά ηλικιακή ομάδα, την μεγαλύτερη αδιαφορία στην πρόληψη επιδεικνύουν όσοι βρίσκονται στο μεταίχμιο της νιότης και της μέσης ηλικίας. Ειδικότερα, στις ηλικίες 35-44 ετών το 66% των συμμετεχόντων δήλωσαν ότι δεν κάνουν προληπτικές εξετάσεις.

Η αδιαφορία για την υποκείμενη κατάσταση της υγείας είναι μεγαλύτερη για όσους δεν έχουν διαγνωστεί με χρόνιο πρόβλημα. Το 59% εξ αυτών είπαν πως δεν κάνουν συστηματικά τσεκάπ.

Πάντως και μεταξύ των χρονίως πασχόντων, περισσότεροι από ένας στους τρεις δεν είναι θιασώτες του.  Το 38% όσων πάσχουν από κάποια αναπηρία και το 36% των ασθενών με χρόνια νοσήματα ανέφεραν ότι δεν πηγαίνουν προληπτικά στον γιατρό.

Συνολικά, σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, τα φύλα και ανεξαρτήτως καταστάσεως υγείας, το 51% των ερωτηθέντων είπαν ότι δεν κάνουν προληπτικές εξετάσεις.

Η έρευνα διεξήχθη στο πλαίσιο του προγράμματος «2023: Έτος πρόληψης – Πρόλαβε & Κέρδισε ζωή». Τα σχετικά ερωτηματολόγια συμπληρώθηκαν κατά την περίοδο 1 έως 9 Φεβρουαρίου 2023, από 1.005 εθελοντές στην Κεντρική Μακεδονία.

Τα ευρήματα επιβεβαιώνουν αυτό που γνωρίζουν οι επιστήμονες: η χώρα μας κατατάσσεται μεταξύ των ουραγών στην πρόληψη στην Ευρώπη. Σε κάθε Έλληνα αντιστοιχούν ετησίως μόλις 17 ευρώ σε δαπάνες προληπτικής φροντίδας. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όμως, ο αντίστοιχος μέσος όρος είναι 82 ευρώ. Σε πολλές χώρες, δε, κάθε πολίτης δαπανά 150 ευρώ ετησίως για προληπτικές εξετάσεις.

Γιατί δεν εξεταζόμαστε

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι λόγοι για τους οποίους δεν κάνουμε προληπτικές εξετάσεις είναι πολλοί και διαφορετικοί. Οι κυριότεροι είναι η έλλειψη:

  • Χρόνου εξαιτίας εργασιακών και οικογενειακών υποχρεώσεων (32%)
  • Ασφάλισης/οικονομική δυσχέρεια (29%)
  • Ενημέρωσης σχετικά με την αναγκαιότητα των προληπτικών εξετάσεων (16%)

Τα καλά νέα είναι πως η πλειονότητα των ερωτηθέντων (το 65%) είπαν πως ενημερώνονται για θέματα υγείας και πρόληψης τους επαγγελματίες υγείας (αρκεί βεβαίως να πηγαίνουν σε αυτούς).

Δεύτερη κυριότερη πηγή ενημέρωσης για τις προληπτικές εξετάσεις και γενικότερα την υγεία είναι το διαδίκτυο. Το επιλέγει το 42%, το οποίο διαβάζει τέτοιου είδους θέματα σε:

  • Ενημερωτικές ιστοσελίδες (21%)
  • Ιστοσελίδες υγείας (15%)
  • Μέσα κοινωνικής δικτύωσης (15%)

Το 24% ενημερώνεται από παραδοσιακά μέσα μαζικής ενημέρωσης (τηλεόραση 19%, εφημερίδες-περιοδικά 3%, ραδιόφωνο 29%). Τέλος, ενώ 16% έχει ως πηγή ενημέρωσης φίλους και συγγενείς.

Η στάση έναντι του εμβολιασμού

Η πρόληψη, όμως, δεν αρχίζει ούτε τελειώνει με τις προληπτικές εξετάσεις. Εξίσου σημαντικός είναι και ο εμβολιασμός έναντι ποικίλων ασθενειών, που συνιστάται σε μικρούς και μεγάλους.

Το 86% των συμμετεχόντων στη νέα έρευνα δήλωσαν πως έχουν κάνει έστω και ένα εμβόλιο για:

  • Την Covid-19 (το 78%)
  • Τη γρίπη (το 42%)
  • Τα άλλα λοιμώδη νοσήματα (το 23%)
  • Τον ιό των ανθρωπίνων θηλωμάτων (το 9%)

Το 12%, όμως, δεν έχει κάνει κανένα από τα προαναφερθέντα εμβόλια. Ανά ηλικιακή ομάδα και τόπο κατοικίας η έρευνα έδειξε ότι:

  • Το 20% των ατόμων ηλικίας 35-44 ετών δεν έχουν κάνει κανένα από αυτά τα εμβόλια
  • Στις ίδιες ηλικίες είναι χαμηλότερα τα ποσοστά εμβολιασμού έναντι όλων των προαναφερθέντων νοσημάτων (67% για Covid-19, 29% για τη γρίπη, 12% για τα άλλα λοιμώδη νοσήματα)
  • Οι ηλικιωμένοι (άτομα άνω των 65 ετών) εμβολιάζονται πολύ περισσότερο (90% για την Covid-19, 75% για τη γρίπη, 31% για τα άλλα λοιμώδη νοσήματα)
  • Το 21% όσων ζουν σε αγροτικές περιοχές (έως 2.000 κατοίκους) δεν έχουν κάνει κανένα από αυτά τα εμβόλια

H έρευνα για την στάση μας απέναντι στην πρόληψη και τις προληπτικές εξετάσεις διενεργήθηκε από τη Health Marketing και το περιοδικό Health More σε συνεργασία με την Palmos Analysis.

Φωτογραφία: iStock