Γενετικοί δείκτες δρομολογούν διάγνωση και εξατομικευμένη θεραπεία του καρκίνου των ωοθηκών

• Iatropedia
Με την χρήση εξειδικευμένων αλγορίθμων βιοπληροφορικής, Αμερικανοί ερευνητές ταυτοποίησαν έξι δείκτες που συνδέονται αποκλειστικά με τον καρκίνο των ωοθηκών σε πρώιμο στάδιο, ανοίγοντας τον δρόμο για έγκαιρη διάγνωση της νόσου και την αντιμετώπισή της με νέους τρόπους θεραπείας.

Ερευνητές από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο και το Moores Cancer Center κατάφεραν να εντοπίσουν έξι ισομορφές αγγελιοφόρου RNA (mRNA) που παράγουν μόνο καρκινικά κύτταρα της συγκεκριμένης μορφής καρκίνου, μια ανακάλυψη που πιστεύεται ότι θα έχει θετικό αντίκτυπο στην έγκαιρη διάγνωση της ασθένειας όταν η εξέλιξή της βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο. Όπως επισημαίνουν σε σχετική μελέτη τους που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Proceedings of the National Academy of Sciences, η ανίχνευση του καρκίνου των ωοθηκών βασίζεται σε γενετικό υλικό mRNA που έχει διαδοθεί από τα καρκινικά κύτταρα στον τράχηλο και μπορεί να συλλεχθεί μέσω Παπ-τεστ.

Το mRNA είναι RNA που μεταφέρει γενετική πληροφορία από το DNA στα ριβοσώματα για την πρωτεΐνοσύνθεση των κυττάρων. Όμως το βασικό πλεονέκτημα που παρουσιάζει για τους ερευνητές είναι καθαρά πρακτικό: ένα καρκινικό κύτταρο δύναται να «φιλοξενεί» μόνο ένα ή μερικά αντίγραφα της μετάλλαξης του DNA ενώ οι παραλλαγές mRNA μπορούν να προκύψουν σε εκατοντάδες έως χιλιάδες αντίγραφα ανά κύτταρο. Οι έξι ισομορφές mRNA που ταυτοποιήθηκαν μπορούν να καταστούν θεραπευτικοί στόχοι νέων θεραπειών και δη εξατομικευμένων.

Βεβαίως, οι ερευνητές τονίζουν ότι τα ευρήματα αυτά είναι προϊόν πειραμάτων με καρκινικά κύτταρα στο εργαστήριο. Γι’ αυτό και θα απαιτηθούν κλινικές δοκιμές σε γυναίκες με καρκίνο των ωοθηκών προκειμένου να επιβεβαιωθεί η παρουσία των συγκεκριμένων δεικτών και να καταγραφεί αντίστοιχα η απουσία τους σε γυναίκες που δεν πάσχουν από την νόσο, επισημαίνει η καθηγήτρια Αναπαραγωγικής Ιατρικής Cheryl Saenz και μια εκ των συντακτών της μελέτης.