ΕΣΥ: Απαξιωτικά χαμηλές αμοιβές και επιδόματα του …1983! Αναμόρφωση μισθολογίου ζητούν οι γιατροί

  • Γιάννα Σουλάκη
ΕΣΥ
Αναπροσαρμογή μισθών και επιδομάτων στο ΕΣΥ ζητούν οι γιατροί, ενώ χωρίς ισχυρά οικονομικά κίνητρα δεν θα επιλυθεί το θέμα της στελέχωσης των άγονων και νησιωτικών Νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας, όπως λένε.

“Εμπαιγμό” συνιστούν οι εξαιρετικά χαμηλοί μισθοί και τα επιδόματα που λαμβάνουν οι γιατροί του ΕΣΥ, ενώ η χώρα μας καταλαμβάνει τις τελευταίες θέσεις στον τομέα αυτό στην ευρωπαϊκή κατάταξη.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα μας βρίσκεται στις χαμηλότερες θέση στις αποδοχές των γιατρών του δημοσίου, καθώς η μέση ετήσια αμοιβή τους φαίνεται να μην ξεπερνά τα 39.000 ευρώ.

Στην αμέσως δυσμενέστερη θέση βρίσκεται η Πολωνία με 20.000 ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, στους πιο υψηλά αμειβόμενους γιατρούς συγκαταλέγονται οι γιατροί στο Λουξεμβούργο, με μικτές ετήσιες αποδοχές που αγγίζουν τα 258.000 ευρώ, ενώ δεν υστερούν και οι μισθοί των γιατρών άλλων χωρών, όπως π.χ. στην Ιρλανδία με 172.000 ευρώ ετήσιο μικτό εισόδημα, στην Ολλανδία με 160.000 ευρώ και στη Γερμανία με 146.000 ευρώ κατ’ έτος.

Στη Μ. Βρετανία ακόμη και οι αποδοχές των νέων γιατρών, αγγίζουν τα 136.000 ευρώ το χρόνο.

ΠΙΣ: Ιατρικά επιδόματα με βάση μισθούς του … 1983!

Το παραπάνω θέμα έθεσε τις προηγούμενες μέρες σε σχετική συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος (ΠΙΣ).

Σε σχετικό υπόμνημα που κατέθεσαν τα μέλη του ΠΙΣ στον υπουργό Υγείας, Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και την αναπλ. υπουργό Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη, οι γιατροί υπογράμμισαν τον διαχρονικό παραλογισμό που επικρατεί, αλλά και τον εμπαιγμό που υφίστανται από την πλευρά τις Πολιτείας τα τελευταία χρόνια.

Συγκεκριμένα, στο πρόσφατο άρθρο 54Ε του νόμου 4999/23, προβλέπεται επικαιροποίηση στα κίνητρα των γιατρών που υπηρετούν σε Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας κατηγορίας Άγονο Α’, ώστε να υπάρξει αναπροσαρμογή του σχετικού επιδόματος και να συνδέεται με τον τωρινό βασικό μισθό τους.

Η ελληνική πολιτεία, ωστόσο, εξακολουθεί να καταβάλει το συγκεκριμένο επίδομα με βάση τους βασικούς μισθούς γιατρών ΕΣΥ του 1983 (με μετατροπή τους σε ευρώ) και όχι με βάση τους σημερινούς μισθούς, με αποτέλεσμα το επίδομα αυτό να έχει καταλήξει τόσο χαμηλό, ώστε να συνιστά εμπαιγμό, καθώς ξεκινά από 11,40 ευρώ και καταλήγει στα 112.85 ευρώ!

Ταυτόχρονα, οι γιατροί ζητούν να υπάρξει συνολική αναθεώρηση των κινήτρων για τα άγονα και νησιωτικά Νοσοκομεία & Κέντρα Υγείας (Κ.Υ), ώστε η προσέλκυση και παραμονή γιατρών ΕΣΥ να είναι πρόσφορη.

Οι υπο-αμοιβόμενοι γιατροί φέρνουν υπο-στελέχωση στο ΕΣΥ

Οι χαμηλές αμοιβές και το ταυτόχρονα υψηλό κόστος στέγασης και διαβίωσης στις απομακρυσμένες ακριτικές και νησιωτικές περιοχές, είναι ο λόγος που έχει προκαλέσει την μεγαλύτερη “πληγή” αυτή τη στιγμή στο ΕΣΥ, δηλαδή την υποστελέχωση των δημόσιων δομών Υγείας.

Στο υπόμνημά τους οι γιατροί του ΠΙΣ, ζητούν από το υπουργείο Υγείας να υπάρξουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις και νομοθετικές αλλαγές, καθώς όπως λένε, η λειτουργία των δομών αυτών στις ακριτικές κυρίως περιοχές είναι οριακή, λόγω και της σοβαρής έλλειψης ιατρικού προσωπικού.

Έτσι, επιβάλλεται να επικαιροποιηθούν τα κίνητρα για την στελέχωσή τους. Τα κίνητρα πρέπει να είναι οικονομικά – μισθολογικά, διοικητικά και επιστημονικά, σύμφωνα με τους γιατρούς.

Ποια κίνητρα προτείνει ο ΠΙΣ

Οικονομικά κίνητρα

Οικονομικά κίνητρα που θα μπορούσαν να εξετασθούν και σύμφωνα με τους γιατρούς, και θα μπορούσαν συμβάλλουν ισχυρά στην προσέλκυση ιατρών σε αυτές τις περιοχές, είναι τα εξής:

• Στεγαστικό κίνητρο. Μετά την παρέλευση πενταετούς πραγματικής υπηρεσίας, επιδότηση του 50% της αντικειμενικής αξίας για την ανέγερση ή αγορά μόνιμης κατοικίας, με υποχρέωση του ιατρού για παραμονή μέχρι τη συμπλήρωση συνολικά δεκαπενταετίας στο άγονο νοσοκομείο – Κ.Υ.

Εναλλακτικά (με επιλογή του γιατρού), χορήγηση στεγαστικού επιδόματος από την ανάληψη των καθηκόντων και όλο το διάστημα της παραμονής, σε επίπεδο που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές συνθήκες.

• Φορολογικά κίνητρα. Διαφορετική φορολόγηση των τακτικών αποδοχών και των εισοδημάτων από εφημερίες, με υπαγωγή των τακτικών εφημεριών σε αυτοτελή φορολόγηση με ειδικό συντελεστή 10-30%, όπως τα εισοδήματα από ενοίκια, και θέσπιση αφορολόγητου για τις πρόσθετες υπερβάλλουσες εφημερίες.

• Εξομοίωση των ιατρών ΕΣΥ με τους αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων σε ότι αφορά τη χρήση των Λεσχών Αξιωματικών Φρουράς (ΛΑΦ) για σίτιση, των στρατιωτικών πρατηρίων για αγορά προϊόντων, των πτητικών μέσων (C130) για μετακινήσεις, των ξενώνων και των στρατιωτικών κατασκηνώσεων για διανυκτέρευση εκτός νησιού -άγονης περιοχής, κλπ

Επιστημονικά και Διοικητικά κίνητρα

Επιπλέον των οικονομικών κινήτρων για την στελέχωση των παραπάνω περιοχών, θα μπορούσαν να υπάρχουν και επιστημονικά και διοικητικά κίνητρα, όπως:

  1. Προκήρυξη των κενών οργανικών θέσεων σε βαθμό Διευθυντή Συντονιστή/Διευθυντή ή τουλάχιστον Επιμελητή Α και επικουρικά σε κατώτερο βαθμό.
  2. Δυνατότητα εκπαιδευτικών αδειών (να χορηγούνται υποχρεωτικά μετά από αίτηση του ιατρού, τουλάχιστον για ένα δίμηνο ανά διετία) για μετάβαση σε άλλα νοσοκομεία (ιδίως σε μεγαλύτερα εγγύς νοσοκομεία), για εκπαίδευση, μετεκπαίδευση ή εξειδίκευση, με ανάληψη εξόδων μετακίνησης, σίτισης και εκτός έδρας αποζημίωσης από το νοσοκομείο.
  3. Επιστημονική διασύνδεση με τα παραπάνω νοσοκομεία για την ασφαλή και αποτελεσματική κάλυψη των μικρότερων νοσοκομείων – Κ.Υ.
  4. Η εκπαιδευτική άδεια που δικαιούνται να είναι διπλάσια εκείνης που μπορούν να λαμβάνουν οι γιατροί σε μη -άγονα νοσοκομεία – Κ.Υ.
  5. Ταχύτερη βαθμολογική εξέλιξη. Μετά από συνολική δεκαετή παραμονή και πενταετή παραμονή στο βαθμό του Διευθυντή, εξέλιξη των υπηρετούντων διευθυντών στο βαθμό Συντονιστή Διευθυντή.
  6. Διδακτορικά-Μεταπτυχιακά. Μετά την παρέλευση τριετούς υπηρεσίας, δυνατότητα ανάληψης διδακτορικής διατριβής στο πλησιέστερο ή σε άλλο Πανεπιστημιακό νοσοκομείο και διενέργειας εξ αποστάσεως μεταπτυχιακού, με ανάληψη του κόστους των διδάκτρων από τα νοσοκομεία, με υποχρέωση του ιατρού (μετά την ολοκλήρωσή τους) για ισόχρονη παραμονή στο νοσοκομείο.

Οι γιατροί εκφράζουν την πεποίθηση πως όλα τα παραπάνω κίνητρα θα ενισχύσουν την στελέχωση των μονάδων υγείας των άγονων, ακριτικών, νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών.

“Η θέσπιση των παραπάνω κινήτρων είναι επιβεβλημένη, άμεσα εφικτή και θα λειτουργήσει τόσο υγειονομικά όσο και αναπτυξιακά στις τοπικές κοινωνίες”, σχολιάζουν τα μέλη του ΠΙΣ και καταλήγουν πως τα κίνητρα αυτά πρέπει να αφορούν όλους τους γιατρούς των νοσοκομείων άγονων περιοχών:

“Αν τα κίνητρα αφορούν μόνο τους νεοεισερχόμενους θα παρατηρηθεί το φαινόμενο της παραίτησης υπηρετούντων ιατρών και της εκ νέου διεκδίκησης της θέσης. Αν αφορούν μόνο κάποιες ειδικότητες Θα λειτουργήσει διαλυτικά στην καθημερινότητα, πέραν της αντιδεοντολογικής ιδέας δημιουργίας ιατρών πολλών ταχυτήτων και διάκρισης ειδικοτήτων. Άλλωστε σε ένα νοσοκομείο όλες οι ειδικότητες είναι απαραίτητες”, καταλήγουν.

Τέλος, οι γιατροί υποστηρίζουν πως είναι απολύτως αναγκαίο να προκηρυχθούν άμεσα και ταυτόχρονα ΟΛΕΣ οι κενές οργανικές θέσεις των παραπάνω υγειονομικών μονάδων, τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια περίθαλψη.