Απάντηση της διοίκησης του ΕΟΠΥΥ για την αλλαγή του τρόπου και τις καθυστέρηση αποπληρωμής των παρόχων- Στην Δικαιοσύνη ο ΦΣΘ

  • Μαρία Τσιλιμιγκάκη
Οι επισχέσεις των γιατρών και τα προβλήματα στην υπογραφή νέων συμβάσεων με άλλους παρόχους (κλινικές κλπ), δίνουν προς τα έξω μια προβληματική εικόνα του Οργανισμού. Από την διοίκηση όμως βεβαιώνουν ότι όλα βαίνουν καλώς και ότι η δουλειά υποδομής που έγινε τους προηγούμενους μήνες οδηγεί στο εξής σε ομαλοποίηση των πληρωμών... Την ίδια ώρα, κάποιοι πάροχοι προσφεύγουν ωστόσο στην Δικαιοσύνη!

Αγωγή στο Διοικητικό Εφετείο κατά του ΕΟΠΥΥ για ληξιπρόθεσμες οφειλές, ύψους 2.348.655,38 ευρώ, για τις συνταγές των ετών 2011 και 2012, κατέθεσε ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης (ΦΣΘ). «Το κράτος απαιτεί από τους πολίτες να είναι συνεπείς σε έναν όγκο φορολογικών και άλλων υποχρεώσεων με τη δαμόκλειο σπάθη των κατασχέσεων και δεσμεύσεων λογαριασμών, ενώ από την πλευρά του έχει ανεξόφλητες υποχρεώσεις προς τους φαρμακοποιούς από το 2011 και εντεύθεν. Από την πλευρά μας, δεν είμαστε διατεθειμένοι να δεχτούμε τον ρόλο του ραγιά και θα διεκδικήσουμε τις απαιτήσεις μας, με κάθε νόμιμο, τρόπο μέχρι τελικής δικαίωσης», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΦΣΘ, Κυριάκος Θεοδοσιάδης.

Σημειώνεται, ότι εκτός από την αγωγή, ο ΦΣΘ με εξώδικο πρόσκληση που επέδωσε στον ΕΟΠΥΥ, τον καλεί να εξοφλήσει άμεσα το ποσό των 44.234 ευρώ που είχε επιδικασθεί σε βάρος του ΟΠΑΔ, του οποίου ο ΕΟΠΥΥ είναι καθολικός διάδοχος. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του ΦΣΘ, το ποσό των 44.234 ευρώ επιδικάσθηκε με την απόφαση 597/2010 του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης και αντιστοιχεί σε τόκους υπερημερίας από καθυστερημένη πληρωμή συνταγών που επιδίκασε το δικαστήριο σε βάρος του ΟΠΑΔ.

Η απάντηση του ΕΟΠΥΥ σε όλους τους παρόχους

Ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) ξεκίνησε από τον Ιούνιο 2016 τη νέα διαδικασία ελέγχου και αποζημίωσης των παρόχων στο 100% των εκκαθαρισμένων υποβολών τους. Συγκεκριμένα, από την 1η έως την 30η Ιουνίου ενταλματοποιήθηκαν προς πληρωμή τελικώς εκκαθαρισμένες για πρώτη φορά στην ιστορία του Οργανισμού, υποβολές δαπανών (Ιανουαρίου) διαφόρων κατηγοριών παρόχων.

Ενδεικτικά έχει ήδη αποζημιωθεί ή έχουν εκδοθεί εντάλματα πληρωμών για το:
• 96% του συνόλου υποβολών των Ιατρικών επισκέψεων
• 98% του συνόλου υποβολών των συμβεβλημένων Φυσικοθεραπευτών
• 95% του συνόλου υποβολών των Κλινικών
• 87% του συνόλου υποβολών των Διαγνωστικών.

Ακολουθούν, μέρα με τη μέρα, πληρωμές, προς τους λοιπούς συμβεβλημένους παρόχους ενώ ήδη ξεκίνησε η ενταλματοποίηση αποζημιώσεων για υποβολές του Φεβρουαρίου 2016. Ενδεικτικά, για τους συμβεβλημένους με τον Οργανισμό Ιατρούς έχει αποζημιωθεί ή ενταλματοποιηθεί το 53% των υποβολών τους για ιατρικές επισκέψεις του Φεβρουαρίου 2016.

Επιλύεται έτσι με τον καλύτερο τρόπο μια δυσλειτουργία ετών, η οποία με τη σειρά της ανατροφοδοτούσε έναν κύκλο προβλημάτων, που κανείς ως σήμερα δεν είχε τολμήσει να αγγίξει.

Ο πρόεδρος του Οργανισμού κ. Σωτήρης Μπερσίμης δήλωσε σχετικά:
«Επιτέλους μπήκε ένα τέλος στη διαιώνιση της απαράδεκτης κατάστασης αποζημίωσης των παρόχων με πρόχειρο λογιστικό έλεγχο και του χαρτοβασιλείου με το οποίο το συγκεκριμένο σύστημα ήταν συνυφασμένο. Ξεκινά μια νέα εποχή στη σχέση του Οργανισμού με τους παρόχους προς όφελος των πολιτών. Μεμονωμένες, μη προβλέψιμες καταστάσεις που αναπόφευκτα προκύπτουν σε κάθε νέα διαδικασία, αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά
ενσωματώνοντας καθημερινά, βελτιώσεις στην εκσυγχρονιστική κουλτούρα που αναπτύσσει ο Οργανισμός. Προς αυτή την κατεύθυνση μπορεί να βοηθήσει καταλυτικά η ανάπτυξη σχέσης συνυπευθυνότητας με τους παρόχους μας.
Τον κύριο ρόλο στις συγκεκριμένες δράσεις έχουν φυσικά οι εργαζόμενοί μας, στην Κεντρική Υπηρεσία και τις Περιφερειακές Διευθύνσεις από άκρη σε άκρη της Ελλάδας. Εργάζονται με πείσμα και αφοσίωση και η επιτυχής μετάβαση στη νέα διαδικασία δεν θα μπορούσε ποτέ να πραγματοποιηθεί χωρίς αυτούς. Τους ευχαριστώ
θερμά. Η τελική επιτυχία αποτελεί δικαίωση των κόπων τους. Βήμα-βήμα γυρίζουμε σελίδα στην ιστορία του ΕΟΠΥΥ και επιλύουμε συσσωρευμένα προβλήματα ετών, βελτιώνοντας όλα τα βασικά στοιχεία της λειτουργίας του Οργανισμού μας».

Παρακάτω αναλύεται το πρόβλημα, καθώς και η διαδικασία επίλυσης που ακολουθήθηκε. Το πρόβλημα που χρόνιζε:
Οι πάροχοι υπέβαλλαν τόνους χαρτιού, με δικαιολογητικά για διάστημα πολλών ετών (περίπου 100.000.000 σελίδες ανά έτος), τα οποία στοιβάζονταν σε κούτες στις Περιφερειακές Διευθύνσεις του Οργανισμού σε όλη την Ελλάδα. Έτσι, δημιουργήθηκε μια απαράδεκτη κατάσταση, με χιλιάδες κούτες εγγράφων, σε μη διαχειρίσιμη μάλιστα μορφή, να στοιβάζονται στις υπηρεσίες του Οργανισμού. Κατόπιν, οι πάροχοι λάμβαναν το 90% των απαιτήσεων τους με πρόχειρο λογιστικό έλεγχο, δηλαδή χωρίς τον οποιοδήποτε ουσιαστικό έλεγχο, ενώ για το υπόλοιπο
10% ανέμεναν την τελική εκκαθάριση.

Η λύση που δόθηκε:
-Οι στοιβαγμένες κούτες με τις υποβολές των παρόχων, μεταφέρονται από όλες τις Περιφερειακές Διευθύνσεις σε ένα κέντρο διαλογής και επεξεργασίας.
-Εκεί παραλαμβάνονται, ταξινομούνται ανά κατηγορία παρόχου και με τεχνολογία αιχμής ψηφιοποιούνται, μετατρέπονται δηλαδή σε εύκολα διαχειρίσιμα ηλεκτρονικά αρχεία.

– Κατόπιν ακολουθεί ο ιατρικός και διοικητικός έλεγχος, μέσω των ψηφιοποιημένωνπια αρχείων, από εξειδικευμένους εργαζόμενους του Οργανισμού σε όλη την Ελλάδα. Ο έλεγχος διεξάγεται δειγματοληπτικά σύμφωνα με τον νέο νόμο και με χρήση προηγμένου λογισμικού.
– Στο τελικό στάδιο, όλες οι υποβολές επανασυσκευάζονται σε ειδικές συσκευασίες, και στέλνονται σε ειδικό αποθηκευτικό χώρο.
– Με αυτόν τον τρόπο «εξαφανίζονται» οι κούτες με τα παραστατικά από τις υπηρεσίες του Οργανισμού και η ψηφιοποίηση καθιστά δυνατή την αποζημίωση των παρόχων στο 100% των εκκαθαρισμένων απαιτήσεών
τους.

Σημειώνεται ότι για το μεγάλο και απαιτητικό έργο της νέας διαδικασίας της τελικής εκκαθάρισης, χρειάστηκε να πραγματοποιηθεί πλήθος ενεργειών (ψηφιοποίηση αρχείων υποβολών, ταυτόχρονη απομάκρυνση των χαρτόκουτων από τις υπηρεσίες, υπολογισμός rebate σε μηνιαία βάση) και νομοθετικών ρυθμίσεων (νόμος υπ’ αρίθμ. 4368, άρθρο 90).