Άνδρες και απώλεια βάρους: Αν υπάρχει και οικονομικό κίνητρο, όλα είναι πιο εύκολα

  • Iatropedia newsroom
άνδρας, απώλεια βάρους
«Οι άνθρωποι τείνουν να ανταποκρίνονται στα οικονομικά κίνητρα εάν είναι καλά σχεδιασμένα», αναφέρει για τα αποτελέσματα ο Joseph A. Ladapo, MD, PhD, καθηγητής Ιατρικής στην Ιατρική Σχολή Gainesville του Πανεπιστημίου της Φλόριντα

Φανταστείτε να χάνατε διπλάσιο βάρος μόνο και μόνο επειδή λαμβάνετε κάποια υποστηρικτικά μηνύματα και είχατε οικονομικό κίνητρο! Κι όμως… Για τους άνδρες που παλεύουν με την παχυσαρκία, η καινοτόμος αυτή προσέγγιση αποδείχθηκε πιο αποτελεσματική από τα παραδοσιακά προγράμματα διαχείρισης βάρους.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας που δημοσιεύτηκε στο The Journal of the American Medical Association και τα οποία παρουσιάστηκαν τον περασμένο μήνα στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο για την Παχυσαρκία, στη Βενετία, οι άνδρες που συμμετείχαν στη μελέτη αντέδρασαν θετικά στα γραπτά μηνύματα που λάμβαναν, νιώθωντας ότι και άλλοι άνδρες έχουν τα ίδια προβλήματα, ενώ τους άρεσε επίσης ότι στη διάρκεια της μελέτης, η οποία κράτησε συνολικά 12 μήνες, ζυγίστηκαν μόνο τέσσερις φορές και όχι κάθε μήνα, όπως γίνεται συνήθως στα άλλα προγράμματα.

Φυσικά, βοήθησαν και τα χρήματα: Όσοι ήταν στην ομάδα που συνδύαζε και τα δύο κίνητρα (SMS και χρήματα) θα κέρδιζαν 400 στερλίνες (περίπου 500 δολάρια ΗΠΑ) εάν εκπλήρωναν όλους τους στόχους απώλειας βάρους.

Λεπτομέρειες για τη μελέτη

Με το 26% των ανδρών στο Ηνωμένο Βασίλειο να πάσχει από παχυσαρκία, οι ερευνητές θέλησαν να δουν εάν ο συνδυασμός καθημερινών μηνυμάτων κειμένου και οικονομικών κινήτρων (μετρητά) θα βοηθούσε τους άνδρες, ανεξάρτητα από την κοινωνικοοικονομική τους κατάσταση, να χάσουν βάρος.

Οι ερευνητές χώρισαν τυχαία 585 άνδρες, ηλικίας 51 ετών και βάρους 118 κιλών περίπου κατά μέσον όρο, με δείκτη μάζας σώματος 37,7, σε τρεις ομάδες: σε μία ομάδα που συνδύαζε και τα δύο κίνητρα, σε μία δεύτερη που είχε μόνο τα υποστηρικτικά μηνύματα και σε μία τρίτη που δεν είχε τίποτα από τα δύο και χρησίμευε σαν ομάδα ελέγχου.

«Οι άνδρες δεν συμμετείχαν για τα χρήματα», ανέφερε η Pat Hoddinott, MB, BS, PhD, πρόεδρος πρωτοβάθμιας περίθαλψης στο Πανεπιστήμιο του Stirling στη Σκωτία, εξηγώντας: «Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο. Δεν ήξεραν ότι έπαιρναν χρήματα [πριν τους βάλουν στην αντίστοιχη ομάδα]».

Εάν οι άνδρες επιτύγχαναν και τους τρεις στόχους απώλειας βάρους κατά τη διάρκεια της περιόδου μελέτης, θα έπαιρναν το συνολικό ποσό των περίπου 500 δολαρίων. Αλλά θα έχαναν χρήματα κάθε φορά που δεν κατάφερναν να επιτύχουν έναν από τους τρεις στόχους. Εάν δεν έχαναν το 5% του αρχικού τους βάρους μετά από 3 μήνες, θα έχαναν περίπου 63 δολάρια. Εάν δεν έχαναν ένα 10% μετά από 6 μήνες, θα έχαναν 190 δολάρια. Και εάν δεν διατηρούσαν αυτή την απώλεια βάρους, του 10%, μετά από έναν χρόνο, θα έχαναν 253 δολάρια.

Τα αποτελέσματα

Στο όριο των 12 μηνών, οι άνδρες που λάμβαναν μηνύματα και είχαν και οικονομικά κίνητρα είχαν χάσει τα περισσότερα κιλά, κατά μέσο όρο το 4,8% του αρχικού τους βάρους ή κοντά στα 6 κιλά.

Η ομάδα που είχε μόνο τα SMS έχασε κατά μέσο όρο το 2,7% του αρχικού της βάρους ή περίπου 3 κιλά.

Και η ομάδα ελέγχου έχασε το 1,3% του αρχικού της βάρους ή περίπου 1,5 κιλό.

«Οι άνθρωποι τείνουν να ανταποκρίνονται στα οικονομικά κίνητρα εάν είναι καλά σχεδιασμένα», αναφέρει για τα αποτελέσματα ο Joseph A. Ladapo, MD, PhD, καθηγητής Ιατρικής στην Ιατρική Σχολή Gainesville του Πανεπιστημίου της Φλόριντα, ο οποίος έχει επίσης διαπιστώσει ότι τα οικονομικά κίνητρα βοηθούν τους ανθρώπους να χάσουν βάρος.

Είναι σημαντικό, είπε, να χρησιμοποιηθούν «εύλογα σημαντικά» οικονομικά κίνητρα. Κάποιες μελέτες, είπε, απέτυχαν επειδή τα κίνητρα δεν ήταν αρκετά μεγάλα ώστε να ενθαρρύνουν τον κόσμο να αλλάξει συμπεριφορά.

Φωτογραφία: iStock

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Πώς να δηλώσετε άρρωστοι στη δουλειά: Πώς να το κάνετε σωστά σύμφωνα με τους ειδικούς

Νόσος Πάρκινσον: Υπεριπλάσιος ο κίνδυνος εμφάνισης σε άτομα που έχουν άγχος

Τζιτζίκια: Γιατί το σάουντρακ του καλοκαιριού ηχεί διαφορετικά στα αυτιά κάθε ανθρώπου