Φλαβονοειδή και καρκίνος του μαστού: Τα τρόφιμα που φαίνεται να μειώνουν τον κίνδυνο κατά 15%
Μπορούν καθημερινές διατροφικές επιλογές να επηρεάσουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού, ακόμη και όταν υπάρχει αυξημένη γενετική προδιάθεση; Νέα μεγάλη μελέτη δείχνει ότι μια διατροφή πλούσια σε φλαβονοειδή συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο, χωρίς όμως να αποδεικνύει ότι τα συγκεκριμένα τρόφιμα προστατεύουν από μόνα τους από τη νόσο.
Η έρευνα δημοσιεύθηκε στις 30 Ιουνίου 2026 στο επιστημονικό περιοδικό npj Breast Cancer, του Nature Portfolio. Αναλύθηκαν δεδομένα από 93.271 γυναίκες της UK Biobank, οι οποίες παρακολουθήθηκαν για σχεδόν 12 χρόνια.
Τι είναι τα φλαβονοειδή
Τα φλαβονοειδή είναι φυσικές ουσίες που υπάρχουν σε πολλά φυτικά τρόφιμα. Στη συγκεκριμένη μελέτη οι ερευνητές αξιολόγησαν την κατανάλωση δέκα βασικών πηγών τους:
- τσάι,
- μήλα,
- μούρα,
- σταφύλια,
- πορτοκάλια,
- γκρέιπφρουτ,
- πιπεριές,
- κρεμμύδια,
- μαύρη σοκολάτα
- και κόκκινο κρασί.
Στη συνέχεια χώρισαν τις γυναίκες σε ομάδες ανάλογα με το πόσο συχνά κατανάλωναν συνολικά αυτά τα τρόφιμα και εξέτασαν πόσες εμφάνισαν καρκίνο του μαστού κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης.
Παράλληλα, υπολόγισαν τον γενετικό κίνδυνο κάθε γυναίκας χρησιμοποιώντας 168 γενετικές παραλλαγές που έχουν συνδεθεί με καρκίνο του μαστού. Στις αναλύσεις έλαβαν υπόψη παράγοντες όπως η ηλικία, το σωματικό βάρος, η άσκηση, το κάπνισμα, το αλκοόλ και το οικογενειακό ιστορικό.
15% χαμηλότερος κίνδυνος
Οι γυναίκες με τη μεγαλύτερη κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε φλαβονοειδή είχαν 15% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού σε σύγκριση με εκείνες με τη χαμηλότερη κατανάλωση.
Ιδιαίτερα, υψηλότερη πρόσληψη ορισμένων κατηγοριών φλαβονοειδών, όπως οι φλαβανόνες και οι προανθοκυανιδίνες, συνδέθηκε με μικρότερο κίνδυνο. Μεταξύ των επιμέρους τροφίμων ξεχώρισαν τα πορτοκάλια και τα μήλα. Η σχέση δεν φάνηκε να αλλάζει σημαντικά ανάλογα με το αν οι γυναίκες βρίσκονταν πριν ή μετά την εμμηνόπαυση. (Nature)
Ακόμη πιο ενδιαφέρον ήταν το εύρημα στις γυναίκες με υψηλή γενετική προδιάθεση. Και σε αυτή την ομάδα, όσες κατανάλωναν περισσότερα τρόφιμα πλούσια σε φλαβονοειδή εμφάνισαν χαμηλότερο κίνδυνο καρκίνου του μαστού. (Nature)
Τι δεν αποδεικνύει η μελέτη
Η έρευνα είναι μελέτη παρατήρησης και ως εκ τούτου δείχνει μια συσχέτιση, αλλά δεν μπορεί να αποδείξει ότι τα φλαβονοειδή ήταν η αιτία της μείωσης του κινδύνου. Οι γυναίκες που καταναλώνουν περισσότερα φρούτα και λαχανικά μπορεί να διαφέρουν και σε άλλες συνήθειες που επηρεάζουν την υγεία τους.
Επίσης, τα στοιχεία προέρχονται από τη UK Biobank και επομένως τα αποτελέσματα δεν μπορούν αυτομάτως να γενικευθούν σε όλους τους πληθυσμούς.
Ιδιαίτερη διευκρίνιση χρειάζεται και για το κόκκινο κρασί. Η παρουσία του στον διατροφικό δείκτη δεν αποτελεί σύσταση για κατανάλωση αλκοόλ. Η ίδια η μελέτη επισημαίνει ότι το αλκοόλ δεν συνιστάται ως μέσο πρόληψης του καρκίνου του μαστού.
Το ενδιαφέρον εύρημα, επομένως, δεν είναι κάποιο «μαγικό» τρόφιμο. Είναι ότι ένα διατροφικό πρότυπο με περισσότερες φυτικές πηγές φλαβονοειδών συνδέθηκε με μικρότερο κίνδυνο καρκίνου του μαστού, ακόμη και όταν υπήρχε αυξημένο γενετικό υπόβαθρο.
Φωτογραφίες: istock




