Αλκοόλ: Ακόμα και 1 ποτό την ημέρα κρύβει κινδύνους για την υγεία, σύμφωνα με νέα μελέτη
Επί δεκαετίες οι γιατροί πίστευαν ότι ένα-δύο ποτά την ημέρα είναι ασφαλή και ενδεχομένως προστατευτικά για την υγεία. Ωστόσο ολοένα περισσότερες μελέτες αποκαλύπτουν ότι αυτό δεν ισχύει και πως οι κίνδυνοι για την υγεία αρχίζουν να αυξάνονται με την καθημερινή κατανάλωση, ακόμα κι αν περιορίζεται σε 1 ποτό την ημέρα.
Τώρα, μια νέα, μεγάλη μελέτη έρχεται να επιβεβαιώσει πως για το καλό της υγεία μας δεν πρέπει να πίνουμε κάθε μέρα. Και αυτό, διότι έστω και ένα ποτό αυξάνει τον κίνδυνο θανάτου από:
- Κίρρωση του ήπατος
- Καρκίνο του οισοφάγου και της στοματικής κοιλότητας
- Ατυχήματα
Ειδικά μεταξύ των γυναικών, αυξάνει επίσης τον καρκίνο του ήπατος, γράφουν οι ερευνητές στην ιατρική επιθεώρηση Journal of Studies on Alcohol and Drugs.
Την μελέτη πραγματοποίησαν επιστήμονες από τις ΗΠΑ και τον Καναδά. Οι επιστήμονες θέλησαν να εξακριβώσουν τι κινδύνους μπορεί να κρύβει η κατανάλωση αλκοόλ στη διάρκεια της ζωής.
Έτσι, εξέτασαν τα στοιχεία από περισσότερα από 7.200 επιστημονικά άρθρα για τις σχετιζόμενες με το αλκοόλ ασθένειες και τραυματισμούς. Ύστερα χρησιμοποίησαν μητρώα ασθενών στις ΗΠΑ και στατιστικά μοντέλα για να υπολογίσουν πως το επίπεδο της κατανάλωσης επηρεάζει μακροπρόθεσμα την υγεία.
Σημασία έχει η ποσότητα την εβδομάδα…
Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, με την χαμηλή καθημερινή κατανάλωση δεν παρατηρείται κάποιο ιδιαίτερο προστατευτικό όφελος. Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις πως έως ένα ποτό την ημέρα ίσως προστατεύει τις γυναίκες από τον σακχαρώδη διαβήτη, αλλά αυτό δεν ισχύει για όλες.
Αυτό που ήταν ξεκάθαρο είναι πως από την καθημερινή κατανάλωση 1 ποτού την ημέρα, αρχίζει να αυξάνεται ο κίνδυνος καρδιοπάθειας, καρκίνου και πρόωρου θανάτου.
Ειδικότερα, οι άνδρες που πίνουν έως 6,5 ποτά και οι γυναίκες που πίνουν έως 7 ποτά την εβδομάδα, έχουν κάτω από 1 στις 1.000 πιθανότητες να πεθάνουν από αίτια που σχετίζονται με το αλκοόλ.
Όσοι φτάνουν τα 8,5 ποτά την εβδομάδα, έχουν έως 1 στις 100 πιθανότητες να πεθάνουν από αίτια που σχετίζονται με το αλκοόλ. Αυτό ισχύει για άνδρες και γυναίκες.
Στα 14 ποτά την εβδομάδα, ο κίνδυνος αυτός αυξάνεται σε μία πιθανότητα στις 24 (ή σε 4%). Και πάλι, αυτό ισχύει για άνδρες και γυναίκες.
…αλλά και ο τρόπος κατανάλωσης
Ωστόσο οι κίνδυνοι αυτοί ισχύουν όταν κάποιος καταναλώνει 1 ή 2 ποτά κάθε μέρα. Αν μένει χωρίς αλκοόλ μία ή περισσότερες ημέρες την εβδομάδα για να πιεί περισσότερο σε μία ξεχωριστή περίσταση, ο κίνδυνος αυξάνεται ακόμα περισσότερο. Στην πραγματικότητα, με κάθε ποτό πέραν του πρώτου, αυξάνεται προοδευτικά ο κίνδυνος αναπτύξεως:
- Καρκίνου του μαστού
- Καρδιαγγειακής νόσου
- Τραυματισμού
Εάν, δε, γίνει επεισοδιακή υπερκατανάλωση αλκοόλ σε μία περίσταση, τότε αυξάνεται σημαντικά ο κίνδυνο:
- Εμφράγματος
- Καρδιοπάθειας
- Εγκεφαλικού
- Τραυματισμού
«Επεισοδιακή υπερκατανάλωση» θεωρούνται τα πέντε ή περισσότερα ποτά σε μία περίσταση στους άνδρες. Αντίστοιχα, για τις γυναίκες θεωρούνται τα τέσσερα ή περισσότερα ποτά «στην καθισιά τους».
Η νέα ανάλυση έδειξε πως υπάρχουν διαφορές μεταξύ των φύλων. Οι κίνδυνοι των γυναικών αυξάνονται περισσότερο όσο αυξάνεται η κατανάλωση αλκοόλ. Έτσι, με 2 ποτά την ημέρα οι γυναίκες έχουν υπερδιπλάσιες πιθανότητες να πεθάνουν από σοβαρή ηπατική νόσο απ’ όσες οι άνδρες που πίνουν την ίδια ποσότητα αλκοόλ.
Φωτογραφία: iStock




