Iatropedia

Τα τρόφιμα που καθημερινά χρειάζεται η καρδιά μας για να είναι υγιής

Blackberries, blueberries, cherries

Δεν έχουν όλα τα φρούτα και τα λαχανικά την ίδια θρεπτική αξία, λένε οι επιστήμονες. Ποια είναι τα καλύτερα.

Αν θέλετε να έχετε γερή καρδιά, δεν αρκεί να τρώτε γενικώς και αορίστως φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Πρέπει να τρώτε και να πίνετε καθημερινά και τρόφιμα που περιέχουν άφθονες φλαβανόλες, αναφέρουν επιστήμονες από τις ΗΠΑ.

Σε μελέτη που πραγματοποίησαν κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πολλοί άνθρωποι δεν καταναλώνουν αρκετές από αυτές τις ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες, ακόμα κι αν τρώνε καθημερινά τις πέντε μερίδες φρούτων και λαχανικών που συνιστώνται για καλή υγεία. Οι ποσότητες αυτές αντιστοιχούν σε τρία φρούτα και δύο σαλάτες την ημέρα.

Οι φλαβανόλες είναι επίσης γνωστές ως φλαβαν-3-όλες ή κατεχίνες. Προγενέστερες μελέτες έχουν δείξει ότι παρέχουν σημαντικά καρδιαγγειακά και νευρολογικά οφέλη στην υγεία.

Η νέα μελέτη έδειξε ότι ακόμα και οι λάτρεις των φρούτων και των λαχανικών δεν προσλαμβάνουν πάντοτε την απαιτούμενη δόση φλαβανολών. Και αυτό διότι τις περιέχουν σε υψηλότερα επίπεδα κυρίως ορισμένα φρούτα και ροφήματα, τα οποία λίγοι άνθρωποι έχουν στην ημερήσια διατροφή τους.

Το αποτέλεσμα είναι λιγότεροι από ένας στους πέντε ενήλικες να καταναλώνουν καθημερινά τα περίπου 500 mg φλαβανολών που χρειάζονται, λένε οι ερευνητές.

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύονται στην ιατρική επιθεώρηση Food and Function. Όπως γράφουν οι επιστήμονες, εξέτασαν την διατροφή 6.509 εθελοντών από τις ΗΠΑ και 24.154 από την Ευρώπη. Στόχος τους ήταν να εξακριβώσουν πόσοι καταναλώνουν καθημερινά σχεδόν 500 mg φλαβανολών.

Σύμφωνα με την αμερικανική Ακαδημία Διατροφής & Διαιτητικής, η κατανάλωση 400 έως 600 mg φλαβανολών την ημέρα είναι αρκετά για να μειωθεί ο κίνδυνος καρδιαγγειακής νόσου και διαβήτη.

Οι ερευνητές μέτρησαν δύο συγκεκριμένους βιοδείκτες (ουσίες) στα ούρα και στο αίμα των εθελοντών για να αποκομίσουν αντικειμενική εικόνα για την πρόσληψη των ουσιών αυτών.

Τα ευρήματα

Όπως διαπίστωσαν, παρότι πολλοί συμμετέχοντες τηρούσαν την σύσταση για κατανάλωση πέντε μερίδων φρούτων και λαχανικών την ημέρα, λιγότεροι από το 25% κατανάλωναν αρκετές φλαβανόλες.

Οι φλαβανόλες υποστηρίζουν την υγεία της καρδιάς, επειδή διεγείρουν την κυκλοφορία του αίματος και αυξάνουν την ελαστικότητα των αιμοφόρων αγγείων, μειώνοντας τη φλεγμονή στον οργανισμό.

Ο επικεφαλής ερευνητής Dr. Javier Ottaviani, από το Τμήμα Διατροφής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Ντέιβις (UCD), δήλωσε πως μερικές μικρές αλλαγές θα μπορούσαν να κάνουν «αληθινή διαφορά» στην πρόσληψη αυτών των συστατικών.

«Οι περισσότεροι εικάζουν ότι εφ’ όσον τρώνε φρούτα και λαχανικά καλύπτουν όλες τις ανάγκες τους. Η μελέτη μας όμως δείχνει ότι οι επιλογές που κάνουμε είναι εξίσου σημαντικές με τις ποσότητες που καταναλώνουμε», είπε.

Καλές πηγές

Όπως προαναφέρθηκε ορισμένα φρούτα, το τσάι και μερικά ακόμα τρόφιμα είναι μερικές από τις καλύτερες πηγές φλαβανολών. Ειδικότερα τις περιέχουν:

Ενδεικτικά, η περιεκτικότητα ορισμένων τροφίμων σε φλαβανόλες είναι:

Φωτογραφία: iStock