Iatropedia

Πως διαχειριζόμαστε το στρες στην εργασία: Κάν΄το όπως η Google!

Σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία, με τις νέες τεχνολογίες να κατακτούν τη μερίδα του λέοντος στην εργασία και με δεδομένο ότι η καλή υγεία και η υψηλή αποδοτικότητα είναι ο απόλυτος συνδυασμός που κερδίζει μεταξύ των new age εργαζομένων, όλο και περισσότεροι στρέφονται προς τον διαλογισμό, για να αντιμετωπίσουν το συνεχώς μεταβαλλόμενο και γεμάτο στρες περιβάλλον.

Μετά την περίοδο του εγκλεισμού, που πάρα πολλοί εργαζόμενοι επέστρεψαν στους χώρους εργασίας τους με φυσική παρουσία, όλοι καλούνται πλέον να αντιμετωπίσουν νέες συνθήκες -όχι απαραίτητα ευχάριστες- και μια, ακόμη, μορφή στρες, που σχετίζεται με την παραμονή τους ή μη στη δουλειά, αλλά και με το να «βγάλουν τα σπασμένα» όλης αυτής της πρωτόγνωρης περιόδου, που προηγήθηκε.

Ο ρόλος του λεγόμενου mindfulness – ενσυνειδητότητα στα ελληνικά – είναι σημαντικός για όλους αυτούς τους εργαζόμενους, καθώς μπορεί να τους βοηθήσει αποτελεσματικά να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις στο ανταγωνιστικό εργασιακό τους περιβάλλον.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι εργαζόμενοι σε εταιρείες, όπως το Facebook και η Google, συμμετέχουν εδώ και χρόνια σε συνέδρια, προκειμένου να ενημερωθούν για το mindfulness και να μάθουν για τις τεχνικές αναπνοών και διαλογισμού, αλλά και τις μυστικές διεργασίες του εγκεφάλου, που σχετίζονται με τη διαχείριση του άγχους, του θυμού, της απογοήτευσης και άλλων αρνητικών συναισθημάτων, τα οποία, καλώς ή κακώς, «ανθίζουν» στο επαγγελματικό πλαίσιο.

Μάλιστα, ενδεικτικό της μεγάλης σημασίας που αποδίδουν στην εν λόγω μέθοδο, είναι ότι η Google έχει προσλάβει εδώ και καιρό διευθυντή mindfulness.

Όπως έχει δηλώσει κατ’ επανάληψη ο Chade-Meng Tan της Google: «Αν ανήκετε σε μια εταιρεία, που ηγείται στον χώρο της, και πείτε ότι οι εργαζόμενοι πρέπει να ενθαρρύνονται να ασκούνται, κανείς δεν σας κοιτάζει περίεργα. Το ίδιο συμβαίνει και με τον διαλογισμό και την ενσυνειδητότητα, γιατί τώρα που έχει αποδειχτεί ότι έχουν επιστημονική βάση, δεν κρύβουν πια κανένα μυστήριο. Θεωρούνται η πιο κατάλληλη άσκηση για το μυαλό».

Οι υπέρμαχοι της μεθόδου πρεσβεύουν ότι η καλή συναισθηματική κατάσταση (emotional fitness) είναι εξίσου, αν όχι πιο σημαντική από την καλή σωματική κατάσταση. Κι αυτό αποδεικνύεται εύκολα στο εργασιακό κομμάτι.

Όλοι κάποια στιγμή στη ζωή τους έχουν διαπιστώσει ότι, αν δεν είναι καλά ψυχικά, δεν έχουν όρεξη για δουλειά. Δεν θέλουν να σηκωθούν από το κρεβάτι κι αν, τελικά, πάνε στην εργασία τους, η απόδοσή τους είναι εμφανώς μειωμένη. Είναι «τσιτωμένοι», ευέξαπτοι και «τα φορτώνουν στον κόκορα»…

Όπως λένε, μεταξύ άλλων, τα «μυαλά» πίσω από την εταιρεία – κολοσσό Google: «Η αφύπνιση γύρω από τη σημασία της συναισθηματικής ευεξίας θυμίζει το κύμα της παγκόσμιας αποδοχής για τη σημασία της καλής φυσικής κατάστασης, τον περασμένο αιώνα. Οι επιστημονικές αποδείξεις για τα οφέλη της ενσυνειδητότητας θα συμβάλουν στην εκτόξευσή της στην καρδιά του επιχειρηματικού κόσμου».

Χρήσιμα tips για επαγγελματίες ηγέτες

Το mindfulness αναδείχθηκε, έτσι κι αλλιώς, σε σημαντικό εργαλείο όλο το διάστημα που η πανδημία ήταν στο peak της διεθνώς. Οι τεχνικές διαλογισμού αποδείχθηκαν πολύτιμες για τη διαχείριση του φόβου και τους στρες, όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα του και το Πανεπιστήμιο John’s Hopkins.

Να σημειωθεί ότι πρόσφατα δημιουργήθηκε η πρώτη εφαρμογή στα ελληνικά πάνω στη μέθοδο του mindfulness, το Mindfulness Greece, που με μόλις δέκα λεπτά την ημέρα «γυμνάζει» τον εγκέφαλο, συνδράμοντας στην επίτευξη καλύτερης συγκέντρωσης και καλύτερης ψυχικής διάθεσης.

Η εξάσκηση στον διαλογισμό έχει αποδειχθεί ότι μειώνει το άγχος, ηρεμεί την αμυγδαλή (το κομμάτι του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για την επιβίωση), αυξάνει την ικανότητά μας να σκεφτόμαστε δημιουργικά και με ενσυναίσθηση να βλέπουμε την οπτική γωνία, υπό την οποία οι άλλοι αντιμετωπίζουν τα πράγματα. Ο Steve Jobs περιέγραψε την εμπειρία του ως εξής: «Αρχίζετε να βλέπετε τα πράγματα πιο καθαρά και να βρίσκεστε στο παρόν περισσότερο. Το μυαλό σας κατεβάζει ταχύτητα και βλέπετε μια τεράστια έκταση αυτή τη στιγμή. Βλέπετε πολύ περισσότερα από όσα θα μπορούσατε να δείτε στο παρελθόν».

Ειδικότερα, όπως αναφέρει σε πρόσφατη δημοσίευσή του (22 Μαρτίου 2020) το Harvard Business Review, υπάρχουν τρία tips, για να αποδώσει ο διαλογισμός και η ενσυνειδητότητα περισσότερο στον επαγγελματικό χώρο.

Νο 1: Διαλογισμός το πρωί, πριν από οτιδήποτε άλλο. Σε περιόδους αβεβαιότητας, όπως αυτή που διανύουμε, ο πειρασμός να ξεκινήσετε τη μέρα σας τσεκάροντας τα μέιλ σας, είναι μεγάλος. Αν, όμως, επιλέξετε να αρχίσετε τη μέρα σας με λίγα λεπτά διαλογισμού, αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να εστιάσετε στους στόχους σας και να καταλαγιάσουν οι σκέψεις, που βασίζονται στον φόβο.

Νο 2: Διαλογισμός πριν από κάθε meeting. Αφιερώνοντας λίγο χρόνο στην αρχή μιας συνάντησης (εικονικής ή δια ζώσης) για να παρατηρήσετε τα συναισθήματά σας, ξεκινάτε τη συνάντηση με αυξημένη ικανότητα να ακούτε και να είστε ανοιχτοί σε ιδέες, κάτι που μπορεί να βοηθήσει τις ομάδες εργαζομένων να σκέπτονται περισσότερο την επίλυση ενός προβλήματος πάνω στη δουλειά.

Νο 3: Κάντε ένα βήμα πίσω, εάν παγιδευτείτε σε μη παραγωγικά μοτίβα σκέψης. Όταν στη διάρκεια της μέρας έχετε άγχος, συνήθως το μυαλό σας έχει πάρει φόρα και σκέπτεται τα χειρότερα σενάρια. Ο σχεδιασμός σεναρίων είναι κρίσιμος, αλλά είναι σημαντικό να γίνεται με ηρεμία, εξετάζοντας πραγματικά γεγονότα, χωρίς να παρασυρόμαστε από τη φαντασία μας. Καθίστε στην καρέκλα σας, κλείστε τα μάτια και εστιάστε την προσοχή σας στην κίνηση της κοιλιάς σας, ενώ αναπνέετε μέσα – έξω. Μετά από λίγο θα παρατηρήσετε ότι κάνετε ήρεμες σκέψεις και νιώθετε παρόντες και έτοιμοι για δράση.