Iatropedia

ΕΛΣΤΑΤ: Περισσότεροι γιατροί αλλά λιγότεροι νοσηλευτές στα Κέντρα Υγείας το 2025 – Τι δείχνει η νέα απογραφή

Η ετήσια απογραφή της ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει αύξηση του ιατρικού προσωπικού και του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού, αλλά μείωση των νοσηλευτών στα Κέντρα Υγείας της χώρας.

Μικτή εικόνα για τη στελέχωση των Κέντρων Υγείας της χώρας αποτυπώνει η ετήσια απογραφή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για το 2025. Τα στοιχεία δείχνουν ότι αυξήθηκαν οι γιατροί και το προσωπικό λοιπών ειδικοτήτων, ενώ την ίδια στιγμή μειώθηκε ο αριθμός των νοσηλευτών.

Η έρευνα αφορά τα Κέντρα Υγείας της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, όπως αυτά λειτουργούσαν στις 31 Δεκεμβρίου 2025, και περιλαμβάνει τόσο τα Κέντρα Υγείας που προβλέπονται από τη σχετική νομοθεσία όσο και τις πρώην μονάδες του ΠΕΔΥ, οι οποίες έχουν ενταχθεί πλέον στο δίκτυο των Κέντρων Υγείας.

Από το 2019 και μετά, βασική πηγή των στοιχείων αποτελεί το Πληροφοριακό Σύστημα του Υπουργείου Υγείας και οι αρμόδιες υπηρεσίες του, ενώ τα δεδομένα για τον ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό συλλέγονται απευθείας από τα Κέντρα Υγείας μέσω ειδικού ερωτηματολογίου.

Αύξηση στους γιατρούς, με διαφοροποιήσεις ανά Περιφέρεια

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το ιατρικό προσωπικό που υπηρετεί στα Κέντρα Υγείας αυξήθηκε κατά 3,1% το 2025 σε σύγκριση με το 2024 σε πανελλαδικό επίπεδο.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν:

Αντίθετα, μειώσεις σημειώθηκαν σε δύο Περιφέρειες:

Στην κατηγορία του ιατρικού προσωπικού περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, γενικοί ιατροί, παθολόγοι, παιδίατροι, καρδιολόγοι, γυναικολόγοι, οδοντίατροι, πνευμονολόγοι, ψυχίατροι, χειρουργοί, αγροτικοί ιατροί, ειδικευόμενοι και ιατροί χωρίς ειδικότητα.

ΕΛΣΤΑΤ – Μείωση του νοσηλευτικού προσωπικού

Διαφορετική είναι η εικόνα για τους νοσηλευτές.

Η απογραφή καταγράφει μείωση κατά 1% του νοσηλευτικού προσωπικού στα Κέντρα Υγείας σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Οι μεγαλύτερες μειώσεις σημειώθηκαν:

Αντίθετα, αυξήσεις καταγράφηκαν σε τέσσερις Περιφέρειες, με σημαντικότερες:

Αυξήθηκε και το προσωπικό λοιπών ειδικοτήτων

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, θετική ήταν και η μεταβολή στο προσωπικό λοιπών ειδικοτήτων, το οποίο αυξήθηκε κατά 2,8% σε επίπεδο χώρας.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν:

Αντίθετα, μειώσεις σημειώθηκαν:

Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται διοικητικό προσωπικό, παραϊατρικό προσωπικό, τεχνικοί, εργαζόμενοι κοινωνικής μέριμνας, προσωπικό πληροφορικής, διατροφικής και διοικητικής υποστήριξης.

Ενίσχυση και στον ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό

Η απογραφή καταγράφει επίσης αύξηση κατά 1,9% στα ιατρικά μηχανήματα που διαθέτουν τα Κέντρα Υγείας σε σχέση με το 2024.

Στον εξοπλισμό περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ακτινοδιαγνωστικά μηχανήματα, υπερηχογράφοι, ηλεκτροκαρδιογράφοι, απινιδωτές, αυτόματοι αναλυτές, μικροσκόπια και οδοντιατρικός εξοπλισμός.

Τα ευρήματα της απογραφής δείχνουν ότι το 2025 υπήρξε ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού σε ορισμένες βασικές κατηγορίες και αναβάθμιση του εξοπλισμού των Κέντρων Υγείας. Ωστόσο, η μείωση του νοσηλευτικού προσωπικού αναδεικνύει ότι εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις στη στελέχωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των Περιφερειών της χώρας.

Φωτογραφία: istock