Iatropedia

17 Μαΐου: Διεθνής Ημέρα Τηλεφωνικών Γραμμών Βοήθειας για Παιδιά

Με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Τηλεφωνικών Γραμμών Βοήθειας για Παιδιά «Το Χαμόγελο του Παιδιού» ενώνει τις δυνάμεις με φορείς και συνεργάτες του από όλο τον κόσμο συμμετέχοντας στην παγκόσμια καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τη ζωτική σημασία και λειτουργία των Τηλεφωνικών Γραμμών Βοήθειας για τα Παιδιά.

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» είναι μέλος του Διεθνούς Δικτύου Γραμμών Βοήθειας για ΠαιδιάChild Helpline International  (CHI) που εδρεύει στο Άμστερνταμ. Το δίκτυο αριθμεί 181 μέλη – Γραμμές Βοήθειας για παιδιά σε 147 χώρες του κόσμου, όπου όλα τα μέλη του συνεργάζονται άμεσα και μοιράζονται την τεχνογνωσία τους με κοινό στόχο την προστασία και την ασφάλεια των παιδιών.

Σε εθνικό επίπεδο «Το Χαμόγελο του Παιδιού» μέσω της «Εθνικής Τηλεφωνικής Γραμμής για τα Παιδιά SOS 1056» που λειτουργεί από το 1997, της «Ευρωπαϊκής Γραμμής για τα Εξαφανισμένα Παιδιά 116000» που λειτουργεί από το 2008 και της «Ευρωπαϊκής Γραμμής Υποστήριξης Παιδιών 116111» συμβάλλει άμεσα στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση κάθε σοβαρού προβλήματος που αφορά σε παιδί θύμα όπως είναι η κακοποίηση, η παραμέληση, η εξαφάνιση, η εμπορία, ο σχολικός εκφοβισμός.

Το 2016 εγκαινιάστηκε η «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111», ενταγμένη στο Διεθνές Δίκτυο Τηλεφωνικών Γραμμών Child Helpline International, η οποία και τέθηκε στη διάθεση όλων των παιδιών στην Ελλάδα, μεταξύ αυτών και των παιδιών προσφύγων μεταναστών, που διατρέχουν κίνδυνο ή έχουν ανάγκη από βοήθεια.

Η γραμμή είναι διαθέσιμη δωρεάν, πανελλαδικά, καθημερινά, 24 ώρες το 24ωρο, με 6 διασυνδεδεμένα τηλεφωνικά κέντρα σαν 1, στελεχωμένη από κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους και με μέγιστο χρόνο αναμονής 11 δευτερόλεπτα.

Παράλληλα, στη διάθεσή της (ομοίως με τις Γραμμές 1056 και 116000) και με στόχο την εξασφάλιση της λειτουργίας της ανά πάσα στιγμή και κάτω από έκτακτες συνθήκες κρίσης, έχει το Disaster Recovery Area στο Δ.Α.Α. Ελ. Βενιζέλος.

Οι Τηλεφωνικές Γραμμές είναι επίσημα αναγνωρισμένες ως Γραμμές Έκτακτης Ανάγκης (emergency lines) και είναι διασυνδεδεμένες με τον Ευρωπαϊκό Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης 112.

 

Τη φετινή χρόνιά το Διεθνές Δίκτυο Τηλεφωνικών Γραμμών Βοήθειας για Παιδιά γιορτάζει τη Διεθνή Ημέρα Τηλεφωνικών Γραμμών αναδεικνύοντας καλές πρακτικές συνεργασίας και καινοτομίας από όλο τον κόσμο που στοχεύουν στην υποστήριξη ευάλωτων ομάδων παιδιών και νέων.

Ανάμεσα στις πρακτικές που αναγνωρίστηκαν ως καινοτόμο παράδειγμα ολιστικής και αποτελεσματικής χρήσης της τεχνολογίας προς όφελος των παιδιών αποτελεί η πρόσφατη συνεργασία του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και του Οργανισμού NGO SAWA μέλους του CHI από την Παλαιστίνη. Οι δύο Οργανισμοί έπειτα από κοπιώδεις τεχνικές προετοιμασίες και προσπάθειες κατάφεραν να διασυνδέσουν τα τηλεφωνικά τους κέντρα σε Ελλάδα και Παλαιστίνη λειτουργώντας δωρεάν σε 24ωρη βάση και 365 μέρες τον χρόνο.

Εφεξής όταν ο χειριστής της τηλεφωνικής γραμμής (ψυχολόγος ή κοινωνικός λειτουργός) του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού λαμβάνει κάποια κλήση από παιδί πρόσφυγα ή μετανάστη στην Ελλάδα που δεν μιλά ελληνικά ή αγγλικά, ο χειριστής της τηλεφωνικής γραμμής στην Παλαιστίνη μπορεί να συμμετέχει μέσω ταυτόχρονης τηλεφωνικής διασύνδεσης στην κλήση προσφέροντας την απαραίτητη υποστήριξη.

 Στόχος της διασύνδεσης είναι η παροχή άμεσης εξατομικευμένης βοήθειας σύμφωνα με τις ανάγκες των παιδιών λαμβάνοντας υπόψη το γλωσσικό και πολιτιστικό υπόβαθρο.

Η πρώτη δοκιμαστική κλήση πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία στις 9 Μαΐου 2018 στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης του Επιτρόπου Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διαχείρισης Κρίσεων, κ. Χρήστου Στυλιανίδη στο Επιχειρησιακό Κέντρο Εκτάκτων Αναγκών του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» στην Αθήνα και έναρξης του Προγράμματος «Άμεση και Ολιστική Ψυχοκοινωνική και Ιατρική Παρέμβαση για Παιδιά Πρόσφυγες και Μετανάστες σε Κίνδυνο στην Ελλάδα», το πρώτο πρόγραμμα που υλοποιεί ο Οργανισμός «Το Χαμόγελο του Παιδιού» με απευθείας χρηματοδότηση της Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας και Ανθρωπιστικής Βοήθειας (DG ECHO).

 

Στατιστικά στοιχεία από «Το Χαμόγελο του Παιδιού» (2017):

Η «Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056»:

● δέχτηκε 221.152 τηλεφωνικές κλήσεις με το 37,5% να αφορά σε καταγγελίες για παιδιά που διέτρεχαν κίνδυνο
● δέχτηκε 848 καταγγελίες σοβαρών περιστατικών κακοποίησης παιδιών και αφορούσαν στο σύνολό τους 1.624 παιδιά.
● πραγματοποίησε 150 επιτόπιες παρεμβάσεις για 237 παιδιά που διέτρεχαν άμεσο κίνδυνο. Το 87% αυτών των παιδιών είχαν ανάγκη άμεσης απομάκρυνσης από το οικογενειακό τους περιβάλλον.

Η «Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα παιδιά 116000»:

● δέχτηκε 9.379 τηλεφωνικές κλήσεις
● δέχτηκε 128 αιτήματα για υποστήριξη ερευνών αναζήτησης εξαφανισμένων παιδιών και από το σύνολο αυτών βρέθηκαν τα 136

Η «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης για Παιδιά 116111»:

● δέχτηκε 6.332 τηλεφωνικές κλήσεις
● παρείχε υπηρεσίες συμβουλευτικής για θέματα ανηλίκων σε 3.818 άτομα.

Διεθνή Στατιστικά Στοιχεία:

● Κάθε χρόνο οι τηλεφωνικές γραμμές απαντούν σε περίπου 20 εκατομμύρια επαφές που γίνονται από παιδιά και νέους σε παγκόσμιο επίπεδο
● Το 2016 παιδιά και νέοι από όλη την Ευρώπη ήρθαν 4,297,867 φορές σε επικοινωνία με τηλεφωνικές γραμμές. Οι 3,782,633 επαφές επικοινωνίας έγιναν μέσω τηλεφωνικής κλήσης, ενώ οι υπόλοιπες πραγματοποιήθηκαν μέσω τηλεφωνικών μηνυμάτων (sms), μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μηνύματα σε κοινωνικά δίκτυα και διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως και απευθείας επισκέψεις σε τηλεφωνικά κέντρα
● Σε παγκόσμιο επίπεδο οι αντίστοιχες επαφές άγγιξαν τις 24.434.747
● Τα παιδιά που βρίσκονται σε εμπόλεμες ή πληγείσες περιοχές διατρέχουν ιδιαίτερους κινδύνους.
● Η έμφυλη βία προκαλεί πολλές διαφορετικές μορφές βίας ενάντια στα παιδιά.
● Οι τηλεφωνικές γραμμές ακούν τα παιδιά, κάνουν παραπομπές, παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες και οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία είναι απαραίτητη για τα παιδιά που έχουν ανάγκη.