Iatropedia

Πώς μπορούμε να μαθαίνουμε ευκολότερα

Τέσσερα μυστικά που ο καθένας θέλει να γνωρίζει ώστε να μαθαίνει γρήγορα και εύκολα κατάφεραν να ανακαλύψουν επιστήμονες από όλο τον κόσμο που «συνασπίστηκαν», πειραματίστηκαν και βρήκαν τους πιο πρόσφορους τρόπους μάθησης.

Με κέντρο το University College του Λονδίνου, ερευνητές από πολλές χώρες προσπάθησαν να βρουν τις καλύτερες τεχνικές με τις οποίες ο εγκέφαλος θα προσλαμβάνει και θα κρατά νέες πληροφορίες, δηλαδή πώς θα μαθαίνουμε ευκολότερα και θα συγκρατούμε στην μνήμη μας μια καινούργια πληροφορία. Αν και η μέθοδός τους ισχύει για όλα τα θέματα, από φιλολογικά έως μαθηματικά, πειραματίσθηκαν με την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Η Rosalind Pottes του UCL λέει: «Εάν έχεις να μάθεις 80 ξένες λέξεις σε μία ώρα, πώς θα τις μάθεις και θα τις θυμάσαι σε μια εβδομάδα;» Έτσι ξεκίνησαν οι προσπάθειες για την εκμάθηση 80 λιθουανικών λέξεων.

Το πρώτο συμπέρασμα της μεγάλης μελέτης δεν ήταν άλλο από κάτι που ο κάθε μαθητής γνωρίζει πολύ καλά: ότι ο χειρότερος εχθρός της μάθησης είναι η… βαρεμάρα! Κοινώς, αν το μάθημα είναι βαρετό και δεν σου τραβάει το ενδιαφέρον, δεν υπάρχει περίπτωση να μάθεις. Ωστόσο υπάρχουν τέσσερα μυστικά μάθησης –κι αυτά είναι τα εξής:

1. Έχουμε μπροστά μας άγνωστες ξένες λέξεις. Αντί να προσπαθήσουμε να τις «παπαγαλίσουμε» διαβάζοντας δίπλα τη ερμηνεία τους στη γλώσσα μας, αρχίζουμε να μαντεύουμε τί σημαίνει η κάθε μία. Παίζουμε και μαντεύουμε, κάνοντας βεβαίως πολλά λάθη. Όμως μαθαίνουμε από τα λάθη μας και την λέξη δεν την ξεχνάμε ποτέ. Στην ψυχολογία η μέθοδος λέγεται «desirable difficulty» και βασίζεται στο ότι η δυσκολία εφιστά την προσοχή μας.

2. Δεν προσπαθούμε να διαβάζουμε με τις ώρες. Μελετούμε με μικρά διαλείμματα ώστε το μυαλό να «χωνεύει» και να συγκρατεί τη γνώση και αποφεύγουμε την κούραση. Η κούραση είναι εχθρός της μάθησης.

3. Αποφεύγουμε τις μεγάλες ενότητες. Η μάθηση πρέπει να είναι σαν ένας… μπουφές που «τσιμπολογάμε» απ’ όλα, λίγο από δω, λίγο από κει. Μικρές ενότητες, χωρίς να μπαίνουν σε αυστηρή σειρά, με κενά μεταξύ τους, λίγο από δω, λίγο από κει. Ποικιλία και ενδιαφέρον.

4. Τώρα δεν έχουμε παρά να φτιάξουμε ένα παραμύθι, το Παλάτι της Μνήμης: Φανταζόμαστε όλες αυτές τις λέξεις σε ένα δωμάτιο και τις «τοποθετούμε» σ’ αυτό μία προς μία, φτιάχνοντας μία ιστορία. Παίρνουμε π.χ. την λιθουανική λέξη «liva» που σημαίνει «κρεββάτι» και φανταζόμαστε ότι ο εραστής/ερωμένη μας «lover», μας περιμένει στο κρεββάτι… Πώς τώρα θα μπορούσε κανείς να ξεχάσει αυτήν την λιθουανική λέξη;