Γιατί το παιδί αργεί να μιλήσει;

  • Iatropedia
Πολλές μανούλες ανησυχούν ότι το παιδί τους άργησε να μιλήσει, καθώς περνάνε οι μήνες και δεν λέει κουβέντα. Πότε όμως γίνεται η κανονική ανάπτυξη του λόγου; Πότε πρέπει να ανησυχήσετε πραγματικά; Διαβάστε στο επιστημονικό άρθρο που ακολουθεί ποια είναι τα στάδια της ομιλίας και πότε γίνονται αυτά.

Γράφει η Χριστίνα Ι. Μπουντούρη

Γενικός – Οικογενειακός Ιατρός

Η γλώσσα είναι η διαδικασία με την οποία επικοινωνούμε με τους άλλους και περιλαμβάνει την κατανόηση και την έκφραση (ομιλία). Είναι μία από τις πιο ανεπτυγμένες ανθρώπινες ικανότητες, η οποία μας δίνει ένα πλαίσιο για τη σκέψη και μας επιτρέπει να επικοινωνούμε. Διαταραχές της ομιλίας και της γλώσσας είναι συχνά προβλήματα που κυμαίνονται από μία ασαφής ομιλία ή μία μικρή καθυστέρηση στην ανάπτυξη έως πιο σημαντικές δυσκολίες που συνδέονται με σοβαρές διαταραχές.

Πότε πρέπει το παιδί να μιλήσει και πότε πρέπει να ανησυχήσετε ότι κάτι δεν πάει καλά?

Οι παρακάτω οδηγίες είναι μόνο ένας πρόχειρος οδηγός, καθώς υπάρχει μεγάλη διακύμανση της κανονικής ανάπτυξης του λόγου.

1 έως 6 μηνών: Γυρίζει το κεφάλι του σε ήχους, τρομάζει από δυνατούς ήχους και αντιγράφει χαμόγελα και γέλια. Κάνει διαφορετικούς ήχους για διαφορετικές ανάγκες.

6 έως 12 μηνών: Κάνει ήχους. Λέει μονοσύλλαβους ήχους, όπως «μα» ή «μπα» και στη συνέχεια περίπου γύρω στους 7-8 τα συνδυάζει λέγοντας μα-μα και μπα-μπα.

12 μήνες: Λέει «μαμά» ή «μπαμπά» ή άλλη απλή λέξη με νόημα.

12-18 μηνών: Έχει ένα μικρό λεξιλόγιο αποτελούμενο από 6-20 λέξεις, όχι απαραίτητα κατανοητές και γνωστές στους ενήλικες. Για παράδειγμα προσποιείται ότι μιλάει στο τηλέφωνο.

18-24 μηνών: Έχει ένα ευρύτερο λεξιλόγιο από 50 ή περισσότερες μεμονωμένες λέξεις ή φράσεις των δύο λέξεων. Η ομιλία γίνεται πλέον περισσότερο αντιληπτή από τους ενήλικες.

2 έως 3 ετών: Το λεξιλόγιο πλέον είναι πιο πλούσιο και περιλαμβάνει περίπου 300 λέξεις, συμπεριλαμβανομένων των ονομάτων. Κάνει προτάσεις χρησιμοποιώντας τρεις έως πέντε λέξεις. Αρχίζει να χρησιμοποιεί αντωνυμίες, πληθυντικό και παρελθόντα χρόνο. Είναι η περίοδος που αρχίζει να μιλά ακατάπαυστα. Μπορεί να εντοπίζει κάποια μέρη του σώματος ή αντικείμενα σε μια εικόνα.

3 έως 4 ετών: Χρησιμοποιεί τρεις έως έξι λέξεις ανά πρόταση. Ρωτά και απαντά σε ερωτήσεις και αφηγείται ιστορίες. Η ομιλία είναι σχεδόν κατανοητή από τους ξένους.

4 έως 5 ετών: Η πρόταση πλέον είναι σχεδόν ολοκληρωμένη και περιέχει έξι έως οκτώ λέξεις. Μπορεί να μετράει έως το 10 και αναφέρει τουλάχιστον 4 χρώματα.

Χριστίνα Ι. Μπουντούρη

Γενικός – Οικογενειακός Ιατρός

Email: cbountouri@gmail.com

www.bountouri.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Όταν το παιδί είναι θύματα ενδοσχολικής βίας τι να κάνω;